Moment...

Griep? Dit moet je weten!

De nachtmerrie van de winter. Voor velen helaas ook werkelijkheid. Je voelt hem al aankomen: spierpijn, hoofdpijn, rillerig, binnen een paar uur koorts. Je voelt je beroerd. Het griepseizoen is weer geopend! Maar wat is griep nu eigenlijk? Waar wordt het door veroorzaakt? En misschien wel het belangrijkste: hoe kom je er zo snel mogelijk vanaf? 




Het verschil tussen griep en verkoudheid.

Griep is geen verkoudheid. Dit is misvatting nummer 1. Verkoudheid wordt veroorzaakt door het rhino-virus en griep door het influenza-virus. Ze lijken in het begin wel op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Griep wordt daarom vaak ten onrechte gediagnosticeerd. Vooral wanneer een griepepidemie gaande is. De symptomen van een zware verkoudheid en griep erg op elkaar lijken. Hoe weet je dan of het toch griep is?

De belangrijkste symptomen van griep

  • Snel opkomende koorts;
  • Keelpijn;
  • Hoesten;
  • Stijve en pijnlijke spieren;
  • Rillingen;
  • Vermoeid, slap gevoel.

1. Tijdsduur

Iemand met griep is al snel een week uit de running. Een verkoudheid is na een paar dagen doorgaans over. Ook kan vermoeidheid na griep nog lang aanhouden.

2. Kans op griep

De kans op griep is gewoon groter tijdens een griepepidemie. Ben je dus ziek en is er op dat moment een heuse griepepidemie aan de gang? Dan is de kans groot dat ook jij griep hebt en het dus geen verkoudheid is.

3. De intensiteit van de griep

Iemand die griep heeft gehad weet het met zekerheid. Je voelt je er namelijk écht ziek van. Is de ernst van je symptomen eerder gemiddeld en voel je je wat belabberd? Dan zal het toch eerder een (zware) verkoudheid zijn.

4. Opkomst

De symptomen bij griep komen zeer plots opzetten, bijvoorbeeld binnen een tijdspanne van 3 uur. Dat maakt een griep acuut. Bij een verkoudheid duurt dit meerdere dagen tot zelfs weken. Je voelt je minder goed, lamlendig, moet hoesten of je hebt ook keelpijn.

5. Type hoest

Hoewel het niet voor 100% uitsluitsel geeft, zegt het type hoest ook al veel. Een droge hoest of kriebelhoest komt meestal voor bij griep. Heb je ook last van vastzittende hoest? Dan is het eerder een (zware) verkoudheid.

6. Koorts

De allersimpelste manier om te bepalen of je griep hebt? Meet de lichaamstemperatuur om te kijken of je koorts hebt. Bij een volwassene zal er haast nooit sprake zijn van koorts bij een verkoudheid. Bij griep kan je zelfs enkele opeenvolgende dagen koorts hebben.

Ik heb griep. Wat nu?

Je hebt alle symptomen kunnen aanvinken. Het is geen verkoudheid. Je bent toch echt geveld door griep. Wat te doen?

Het griepvirus verspreidt zich via kleine speekseldruppeltjes in de lucht. Deze druppeltjes zijn zeer besmettelijk. Door deze besmette lucht in te ademen, kunnen de virussen doordringen in het ademhalingssysteem, vanwaar ze zich razendsnel vermenigvuldigen. Ook door direct contact (zoenen, hand geven) en indirect contact (deurkruk, telefoon) is het griepvirus over te dragen. 

  • Was je handen regelmatig en blijf uit de buurt van mensen die kuchen en niezen. Niesdruppels blijven 20 minuten in de lucht hangen en dringen snel bij je binnen!
  • Het belangrijkste wapen tegen het griepvirus is je weerstand. Hoe hoger je weerstand, hoe kleiner de kans dat het virus zich in je lichaam kan vermenigvuldigen. Hou met een gezonde levensstijl je weerstand op peil. 
  • Eet gezond en gevarieerd: voldoende groente en fruit.
    Fruit is een uitstekende bron van vitaminen en antioxidanten. Vooral citroen, bosbessen en frambozen geven je immuunsysteem een extra boost;
  • Extra tip: begin elke dag met vers citroensap in een glas water of een kop thee;
  • Kies bij voorkeur voor donkergroene groenten, zoals broccoli of boerenkool. Die zitten namelijk barstensvol vitamine C;
  • Vermijd stress; dit put je immuunsysteem uit en kost veel energie.
  • Neem voldoende rust en slaap! Neem dan ook EXTRA rust en slaap. Probeer zeker 6 tot 8 uur te slapen, want voldoende nachtrust is onontbeerlijk voor een goede weerstand;
  • Kom in beweging, het liefst in de buitenlucht. Daar knap je vaak van op! Hou er wel rekening mee dat je met koorts niet mag sporten! Doe de nek-check om na te gaan of je mag sporten. 

Supplementen bij griep en verkoudheid

Vitamine C:  van vitamine C is bekend dat wanneer je een aantal dagen een hoge dosering neemt je je lichaam helpt infecties te bestrijden. 4000mg per dag boost je weerstand en maakt je lichaam sterker. Zo kun je je lichaam helpen en herstel je snel(ler). 

Vitamine D: onmisbaar voor je immuunsysteem. Over de rol van Vitamine D voor je weerstand wordt gelukkig steeds meer bekend en ook het effect dat deze vitamine heeft op het immuunsysteem. Vergeet deze zeker niet toe te voegen aan je dagelijkse inname. 

Echinacea: Echinacea bevat effectieve ingrediënten waarvan aagenomen mag worden dat die het immuunsysteem versterken. Hierdoor neemt de weerstand tegen bacteriële en virale infecties toe. Je word minder snel ziek en herstelt sneller in geval van ziekte!

Zink: Zink erg belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem. Het mag daarom in mijn blog over griep niet ontbreken. Volgens onderzoek kan het nemen van zinksupplementen de lengte van een verkoudheid met bijna de helft inkorten. Een dosis van meer dan 75 mg zink vermindert de lengte van de verkoudheid met 42 procent. Een dosis lager dan 75 mg heeft geen effect.

Probiotica:  Probiotica horen sowieso op je dagelijkse menu. Goede bacteriën zijn extreem belangrijk om een goed milieu in je darmen te creëren. En dat is onmisbaar voor een goede weerstand. 80% van de immuuncellen komen uit de dunne darm, dus kan het daar maar beter op orde zijn! Een goede probiotica bevat Lactobacillen en Bifidobacteriën.

Multi: voedingsstoffen die je weerstand ondersteunen, zijn vitamine A, C, D, E, B6 en de mineralen ijzer, selenium en zink. Een multi met deze voedingstoffen is hiervoor geschikt. Je krijgt op een eenvoudige manier een heel scala aan vitamines en mineralen binnen.