Laatste blogs:

{{::page.title}}

50 plus: deze supplementen zijn onmisbaar voor een gezond en vitaal leven

Om gezond ouder te worden is gevarieerd eten belangrijk. Dit om voldoende van alle essentiële vitamines en mineralen binnen te krijgen. Zij spelen een belangrijke rol in onze energiestofwisseling en zijn nodig voor een goed functionerend immuunsysteem. Het advies van het Voedingscentrum is niet voor niets om 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag te eten. Wanneer je boven de vijftig bent kan door uiteenlopende redenen de behoefte aan extra vitamines en mineralen groeien. Wij hebben een handig overzicht gemaakt van welke vitamines en mineralen een zinvolle toevoeging zouden kunnen zijn op de voeding en wat voor bijdrage ze leveren in het lichaam.


Vitamine D

Een hele belangrijke voor de vijftig plusser. Vitamine D verhoogt de opname van kalk in de botten en helpt hierdoor mee aan het behoud van sterke botten. Dit geldt uiteraard ook voor onze tanden. Daarnaast is het belangrijk voor sterke en soepele spieren en helpt het hierdoor het risico op vallen te verminderen (bij minimale inname van 15 microgram vitamine D per dag).

Vitamine D draagt op zijn beurt ook weer bij aan een normale werking van het immuunsysteem en ondersteunt het de afweer van het lichaam.
Wat je misschien niet wist is dat vitamine D ook helpt bij het proces van celdeling en zo bij draagt aan de vernieuwing van cellen.

Calcium

Naast vitamine D is calcium belangrijk voor het behoud van sterke botten en ondersteunt het de botaanmaak.
Bij vrouwen in de overgang is calcium essentieel omdat er mineraalverlies optreedt. Inname van extra calcium wordt daarom ook altijd aangeraden.

Calcium is van belang voor sterke en soepele spieren, celdeling en het zenuwstelsel. Ook draagt het bij aan het vrijmaken van energie uit de voeding en zo activeert het de natuurlijke energie in het lichaam.

Vitamine K

Naast vitamine D en calcium is ook vitamine K erg belangrijk voor de botten. Het ondersteunt de botaanmaak en helpt mineralen en calcium op te nemen in het botweefsel. Vitamine K is daarnaast ook belangrijk voor een goede bloedstolling.

Vitamine C

Een van de meest bekende onder de vitamines is natuurlijke vitamine C. Het wordt al decennia lang in verband gebracht met ons immuunsysteem en dat is niet voor niks. Vitamine C helpt namelijk het immuunsysteem en daarmee de afweer van het lichaam. Maar vitamine C is op nog veel meer vlakken onmisbaar.

Vitamine C:
  • draagt bij aan de vorming van collageen wat van belang is voor soepele aderen.
  • bevordert de energiestofwisseling
  • is van belang voor de vorming van collageen die helpt de huid te verstevigen en te versterken
  • bevordert de opname van ijzer in het bloed
  • helpt cellen te beschermen tegen oxidatieve schade door UV-straling, luchtvervuiling en vrije radicalen en beschermt zo gezonde cellen en weefsels
  • is goed voor de leerprestaties, het concentratievermogen, de gemoedstoestand en het geheugen en gunstig voor de geestelijke balans
  • draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid en moeheid
  • zorgt mede voor het goed functioneren van het zenuwstelsel

B-complex

Een B-complex bevat een combinatie van de belangrijkste B-vitamines. Van het spectrum B-vitamines is bekend dat ze belangrijk zijn voor de energiehuishouding. Een goede B-complex bevat (bijna) alle B-vitamines in een goede verhouding. Vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12 activeren de natuurlijke energie in je lichaam en ondersteunen de energiestofwisseling. Ook kunnen ze het gebrek aan energie helpen verminderen.

Magnesium

Magnesium is een onmisbaar element en belangrijk voor tal van processen in het lichaam.
Magnesium helpt bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam. Daarnaast draagt magnesium bij tot
  • de instandhouding van normale botten
  • een normale eiwitsynthese
  • een normaal energieleverend metabolisme
  • de instandhouding van normale tanden
  • een normale psychologische functie
  • en normale werking van de spieren
  • de vermindering van vermoeidheid en moeheid
  • de normale werking van het zenuwstelsel

IJzer

Een belangrijk mineraal is ijzer. IJzer helpt bij de normale vorming van rode bloedcellen en hemoglobine, bevordert de energiestofwisseling en helpt energie vrij te maken uit de voeding. Het helpt bij het normale zuurstoftransport van het lichaam en kan het gebrek aan energie helpen verminderen. Zo draagt het op zijn manier bij aan het opnieuw fit worden.
Als laatste draagt het bij aan het behouden van cognitieve functies.

Visolie

Visolie is een vetzuurpreparaat met de essentiële vetzuren DHA en EPA.
  • DHA en EPA dragen bij tot de instandhouding van de normale bloeddruk*;
  • DHA en EPA dragen bij tot de instandhouding van normale triglyceridengehalten in het bloed*
*het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 g EPA en DHA.
  • DHA is goed voor de hersenfunctie*
*het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg DHA.

Multivitamine 50 plus