Moment...

Laatste blogs


Kan jouw geheugen ook een steuntje gebruiken?

Naarmate we ouder worden vermindert ons geheugen. Er komt een laagje stof in onze bovenkamer te liggen. De oorzaken hiervoor zijn uiteenlopend. Sommige mensen herkennen wel het gevoel niet op een woord te kunnen komen of vergeten welke boodschap je ook alweer moest halen. Je loopt een kamer in en weet niet meer wat je daar kwam doen.  Er zijn verschillende manieren om je hersenen te trainen, je geheugen op peil te houden en de doorbloeding te stimuleren!


Een minder goed geheugen, hoe komt dit?

Er zijn een aantal redenen te noemen waar een verminderd geheugen door kan ontstaan.

1. Minder hersencellen

Dat we in de loop van de tijd moeite krijgen met dingen op te slaan in ons geheugen is niet vreemd. Vanaf ons twintigste levensjaar nemen de hersencellen af. Hierdoor verandert ook de manier waarop we nieuwe herinneringen opslaan. Om ons geheugen fit te houden is het belangrijk om onze hersenen voldoende te trainen. Dit kun je doen door b.v. te lezen, puzzelen, te socializen en lekker te bewegen.

2. Chronische stress

Wanneer je stress hebt verkeert je lichaam in een staat van opperste paraatheid. Je bent alerter en meer geconcentreerd. Je zult herinneringen dus ook beter op kunnen slaan in een acute stress-situatie. Echter geldt dit niet voor chronische stress. Word je langdurig blootgesteld aan stress dan zal dit zeker zijn weerslag hebben op je geheugen. Je hebt moeite met dingen onthouden en je dingen te herinneren. Uiteraard is (langdurige) stress voor geen enkel lichaam goed.

3. Menopauze

Vrouwen in de overgang scoren lager als het aan komt op onthouden. Met name het onthouden van nieuwe informatie, het herinneren van oude informatie en het kortetermijngeheugen. Of het de oestrogenen zijn die direct deze overgangsverschijnselen betrokken zijn, is nog niet duidelijk. Al hebben de hersengebieden die betrokken zijn bij het geheugen, wel veel oestrogeenreceptoren. Er lijkt dus wel een verband te zijn tussen vergeetachtigheid en concentratiestoornissen en de verminderde oestrogeenlevels.

De overgang kan ook indirect zorgen voor geheugenverlies. Zo kunnen opvliegers stress geven en de slechte nachtrust door de overgang kan je ook moe maken. En die twee samen kunnen ervoor zorgen dat je minder makkelijk dingen onthoudt.

4. Regelmatig eten

Een ander belangrijk punt voor het brein is voeding.. De voedingsstoffen die wij tot ons nemen worden niet alleen door ons lichaam gebruikt maar ook door ons brein. Het is dus van belang dat je je lichaam de gehele dag van gezonde en functionele voedingsstoffen voorziet. En dat begint al in de ochtend. Er wordt wel vaker geroepen: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Je start je systeem, en dus ook je brein, op.  Daarnaast kan het ontbijt overslaan ervoor zorgt dat je later op de dag extra zin hebt in calorierijk voedsel. En dat is weer niet goed voor je lijn.

5. Alcohol

Het is algemeen bekend dat (teveel) alcohol niet goed is voor je lichaam. Dit geldt ook voor je geheugen. Vooral het opnemen van nieuwe informatie wordt bemoeilijkt door alcohol. Echter betekent dit niet dat je van enkele glaasjes per week al geheugenverlies krijgt. Maar het is wel iets om rekening mee te houden voor een fris en fruitig geheugen.

Boost je geheugen!

Wat kan ik dan doen aan een verminderd geheugen? Er zijn een aantal zaken die je kunt doen (of niet doen) om je geheugen te verbeteren. Hieronder staan enkele handige tips beschreven. 

Brainfood

Erg belangrijk is dus het regelmatig eten zodat er een constante aanvoer van voedingsstoffen is. Het eten van voldoende groente en fruit, het drinken van voldoende water en het eten van vis, zijn voorbeelden hiervan. Van het vetzuur DHA weten we dat het goed is voor de hersenfunctie.
Ook het eten van voldoende koolhydraten is van belang voor je een goede hersenfunctie.

Use it or lose it

Hersenen willen uitgedaagd worden. Dat houdt ze jong. Onderzoek toont aan dat je hersenen daadwerkelijk trainbaar zijn. Gebruik je ze veel, dan zullen ze beter in staat zijn informatie te onthouden en te reproduceren. Leer de boodschappen uit je hoofd, installeer een braintrainings-app op je telefoon of ga lekker aan de slag in een puzzelboekje.

Slaap er een nachtje over

Je denkt misschien dat wanneer je in diepe rust bent je hersenen dit ook zijn. Maar niets is minder waar. ‘S nachts draaien je hersenen op volle toeren. Je hersenen zijn druk bezig de informatie te beoordelen en uit het korte termijn geheugen de informatie over te plaatsen naar het lange termijn geheugen. Een goede nachtrust is dus ook erg belangrijk voor een goed geheugen! Je merkt vast wel dat wanneer je slecht geslapen hebt je meer moeite hebt met het onthouden van informatie of slechter geconcentreerd bent. Rust is daarom van essentieel belang.

Blijf in beweging

Je hersenen afhankelijk van bloed, dat zit vol met zuurstof en bouwstoffen. Je begrijpt daarmee meteen dat het van belang is dit bloed goed te laten stromen. Als hier een belemmering in zit kunnen je hersenen minder goed functioneren. Beweeg je regelmatig dan blijven je hersenen voorzien van verse bouwstoffen en zuurstof en dat is gunstig voor je geheugen.

Herhalen, herhalen, herhalen

Het is voor je hersenen gemakkelijker om kleine beetjes stof op te slaan dat steeds terug komt, dan een grote bulk aan informatie in één keer. Herhaling zorgt voor herkenning en brengt meer lagen aan in het geleerde.

Ook is het van belang dat je associaties maakt. Het is voor je hersenen gemakkelijker dingen te koppelen aan al bestaande en bekende informatie en ook het voorstellen van informatie in beeld is voor de hersenen handig om dingen beter te op te slaan. 

Hardop zeggen

Waarom het precies is is onbekend maar je onthoud dingen beter als je hardop zegt wat je wilt onthouden. "De sleutels liggen op de trap" hardop uitgesproken zal er voor zorgen dat je het beter opslaat en de volgende keer dus wel weet waar je je sleutels hebt gelaten. 

Voedingssupplementen

Over het algemeen krijg je via de voeding voldoende binnen van alle voedingsstoffen. In sommige gevallen wil dit niet altijd lukken. Een supplement kan dan zinvol zijn. Eet je bijvoorbeeld niet voldoende vis dan kan een omega-3 supplement aan te raden zijn. 
Van het vetzuur DHA (docosahexaeenzuur) dat in vis zit is bekend dat het goed is voor de hersenen. 

Van Magnesium is bekend dat het een grote rol speelt bij het leervermogen, mentale performance, functioneren van het geheugen en dat het bijdraagt aan de leerprestaties. 

Als laatste zijn IJzer en Zink ook goed voor het geheugen. 


Fish Oil 1000 mg
€ 12,31
Meer info
Bestel:
Zink Citraat 50mg
90 tabletten (672022)
€ 13,34
Meer info
Bestel:
IJzer complex
90 tabletten (680008)
€ 10,82
Meer info
Bestel:
Magnesium citraat forte
€ 17,77
Meer info
Bestel: