Moment...

Laatste blogs


Last van vermoeidheid of moeheid? Zo activeer je je natuurlijke energie!

We zijn allemaal weleens moe, zeker wanneer we een lange dag gewerkt hebben of net iets te diep zijn gegaan tijdens het sporten. In deze gevallen heeft de vermoeidheid een lichamelijke oorzaak. We kunnen ook moe zijn zonder dat we meteen weten hoe het komt. In deze gevallen kan er een onderliggende oorzaak aan ten grondslag liggen maar wellicht speelt ook de winter en zijn donkere karakter een rol. Met onze inzichten en tips kun je wellicht voor jezelf achterhalen waar de oorzaak kan liggen, zodat je kunt werken aan een fit lichaam en een heldere geest.


Vermoeidheid in de winter

Dat we in de winter meer vermoeid en hangerig zonder energie zijn is begrijpelijk. Het is heel normaal dat we in de winter minder energie hebben en wat vermoeider zijn. Het slaap-waakritme wordt geregeld door onze biologische klok en aan de hand van daglicht. Wanneer het licht wordt wordt de aanmaak van melatonine geremd (wat ons helpt suf te worden om lekker in slaap te vallen)  en krijgen we een stoot energie omdat de cortisol-levels stijgen. Wanneer in de herfst- en wintermaanden dit natuurlijk ritme wat wordt verstoord door minder daglicht, het is immers nog donker als we vertrekken en thuis komen, zorgt dat natuurlijk ook voor minder goed ontwaken en minder energie overdag. We brengen gewoonweg te veel tijd "in het donker"door. Dit maakt ons slaperig en energieloos. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om je lichaam in de winter een beetje te helpen meer energie te krijgen.

Wat zijn gevolgen van vermoeidheid?

Als je erg moe bent dan is het lastig om je te concentreren en je reactievermogen kan verminderen. Ook kan vermoeidheid ertoe leiden dat je emotioneel bent en meer prikkelbaar. Verder kan vermoeidheid ook gevolgen hebben voor je weerstand. Uit onderzoek blijkt dat slaaptekort de werking van je immuunsysteem beïnvloedt.

Oorzaken van vermoeidheid

Zoals we in de inleiding zal vertelden, iedereen is weleens moe. Toch zijn er ook mensen die zich weken, maanden of jarenlang vermoeid voelen. Dit is een extremere variant van vermoeidheid. Vermoeidheid is dan ook een veelgehoorde klacht bij de huisarts.
Er zijn vaak (lichamelijke) oorzaken te vinden voor deze vormen van vermoeidheid. Het is daarom ook belangrijk dat je bij aanhoudende vermoeidheid je jezelf laat testen om zo achter de oorzaak te komen. Daarbij is het ook zeker van belang jouw levensstijl onder de loep te nemen. We gaan wat dieper in op enkele veelvoorkomende oorzaken van vermoeidheid.

Lichamelijke aandoeningen

Er zijn tal van medische oorzaken te noemen die voor vermoeidheid en moeheid kunnen zorgen. Ga daarom met aanhoudende vermoeidheid ook naar een huisarts toe. Vermoeidheid kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door diabetes of een schildklieraandoening. Voor een huisarts is het vrij gemakkelijk je te testen en je bloed te onderzoeken. Twijfel je? Bespreek je klachten dan altijd met een huisarts.

Slaapstoornissen

Ook al denken we dat we goed slapen, soms is dit niet het geval. Het is te begrijpen dat er vermoeidheid optreedt wanneer je slaap van slechte kwaliteit is of wanneer je te kort slaapt. En zelfs wanneer je goed slaapt kan een aandoening als slaapapneu er toch voor zorgen dat je nooit uitgerust wakker wordt. Een slaappatroon waarbij je minder dan 7 uur een goede kwaliteit slaap hebt, zal op den duur zorgen voor een slaaptekort.

Ben je vermoeid en slaap je denk je te weinig? Ga dan eens aan de slag met een aangepast ritme in je dag. Ga op tijd slapen, bouw de dag langzaam af en neem indien nodig een supplement als melatonine om de tijd om in slaap te vallen te verkorten. Het is belangrijk voor ons energieniveau om tenminste 7-8 uur aaneengesloten te slapen. Dit verschilt per persoon en sommigen van ons hebben zelfs 9 uur slaap nodig om fit te zijn. Probeer het eens uit en kijk waar je lichaam zich het prettigst bij voelt.

Onvoldoende eten of ongezond eten

Onze voeding is onze brandstof. Het is noodzakelijk voor alle processen in je lichaam en zo blijf je gezond en fit. Je begrijpt natuurlijk dat wanneer je lichaam vermoeid is, er extra behoefte is aan gezond en voedzaam eten. Weinig (goede) brandstof staat natuurlijk gelijk aan weinig energie. Het is ook belangrijk om gevarieerd te eten zodat je van alle vitamines, mineralen, aminozuren, koolhydraten, eiwitten en vezels voldoende binnen krijgt.

Eet daarom iedere dag gevarieerd, gezond en voldoende. Begin met een eiwitrijk ontbijt, neem gezonde tussendoortjes en vergeet je portie groente bij de lunch niet. Je bent dan al een heel eind op weg. Let bij het avondeten op een goede balans tussen groenten en eiwitten zoals vlees of vis. Als laatste is het natuurlijk belangrijk dat je gedurende de dag de suikers zoveel mogelijk laat staan. Suiker zorgt voor een rush direct na inname maar zorgt voor extra vermoeidheid nadien...

Stress

Een andere belangrijke oorzaak van vermoeidheid en moeheid is natuurlijk stress. Wanneer we ons druk maken, maakt ons lichaam extra uren. Een verhoogde hartslag, verhoogde ademhaling en constant alert zijn. Dit kost dan ook extra energie. Wanneer je dan geen aanpassing maakt in je levensstijl, zal je op een gegeven moment opgebrand raken. Daarnaast kan stress ook zorgen voor een slaapprobleem omdat je hoofd te druk is. Dit alles kan vermoeidheid veroorzaken.

Zorg voor ontspanning in je dagelijks leven. Maak een goede planning, doe ademhalingsoefeningen, ga lekker in bad of lees een goed boek. Doe datgene waar jij ontspannen van word. Heb je een drukke week? Balanceer dat met een ontspannen weekend om de weegschaal in balans te houden.

Overgang

Naar schatting heeft zo'n 90% van de vrouwen in de overgang te maken met vermoeidheid. Dit is futloosheid, geen of weinig energie en verminderde concentratie. Ook prikkelbare gevoelens en nergens zin in hebben worden genoemd.
Ben je in de overgang? Dan kan het zijn dat jouw vermoeidheid hierdoor veroorzaakt wordt. Het is nogal een achtbaan van hormonen, aanpassingen, het dagelijks leven en je sociale contacten onderhouden. In de overgang kan dit alles voor vermoeidheid zorgen. Kijk daarom eens kritisch naar je dag en kijk waar je door blijft hollen en misschien wat meer rust kan inbouwen. Dit zal je lijf goed doen.

Lichamelijke conditie

Je denkt misschien dat uitrusten de beste oplossing is maar dit is niet altijd het geval. Ook gebrek aan lichaamsbeweging is een veelvoorkomende oorzaak van vermoeidheid. Je fronst waarschijnlijk bij de gedachte dat wanneer je moe bent je ook nog eens moet gaan sporten. Er zijn soorten vermoeidheid die je niet weg krijgt met rusten. Slaap je 8-9 uur per dag en voel je je nog niet uitgerust? Kijk dan eens naar je lichaamsbeweging. Soms wordt je vermoeider wanneer je alleen maar rust.Probeer dan een vorm van lichaamsbeweging op te starten. Denk bijvoorbeeld aan 20 minuten wandelen, fietsen of dansen. Voel je je beter door lichaamsbeweging dan is dit ook zeker iets om mee te nemen in je wekelijkse planning.

Vitaminetekorten

Er zijn een aantal vitamines en mineralen die wanneer ze niet voldoende in het lichaam aanwezig zijn kunnen zorgen voor vermoeidheid en moeheid. Denk hierbij aan de B-vitamines, waarvan vitamine B12 de bekendste is. Maar ook de mineralen magnesium, calcium en ijzer worden in verband gebracht met vermoeidheid en moeheid.
Tekorten kunnen ontstaan door eenzijdige voeding, uitputting door stress, teveel van het lichaam vragen, een slecht slaappatroon of door ziekte.

Bij vrouwen kan zwaar bloedverlies tijdens de menstruatie ook leiden tot vermoeidheid door verlies van ijzer.
Daarnaast wordt vitamine B12 vaak in verband gebracht met vermoeidheid en dit kan zich in principe bij iedereen manifesteren. Je kunt zonder het te weten moeite hebben met de opname van B12 en dat kan o.a. leiden tot vermoeidheid en moeheid.

Welke vitamines helpen bij vermoeidheid?

Er zijn verschillende vitamines en mineralen die helpen bij vermoeidheid. Dit zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12. Het gehele B-spectrum dus. Verder ook vitamine C en de mineralen ijzer en magnesium, calcium, jodium en fosfor.
Voor bijna alle B-vitamines geldt dat ze zorgen voor een normale energiestofwisseling. IJzer zorgt mede voor het zuurstof transport door het lichaam en B12 voor de aanmaak van rode bloedcellen die weer zuurstof vervoeren. Vitamine C ondersteunt het energieniveau.  Voedingssupplementen kunnen dus een zinvolle aanvulling op de voeding zijn en een steun in de rug bieden.

B-Complex forte: een compleet complex met alle B-vitamines voor meer energie bij vermoeidheid en moeheid.
Magnesium: activeert je natuurlijke energie in het lichaam en belangrijk voor normale spierwerking.
Vitamine B12: draagt bij aan de vorming van rode bloedlichaampjes en kan het gebrek aan energie helpen verminderen.
IJzer: bij futloosheid, moeheid en vermoeidheid, draagt bij aan het opnieuw fit worden.
Multi-vitamine: een uitgebalanceerde multi-vitamine die ruim vertegenwoordigd is in de B-vitamines en aangevuld met vitamines, mineralen en kruiden voor een goede aanvulling op de voeding.

In de maand februari hebben wij een speciale combi-deal samengesteld om de natuurlijke energie te activeren.

Vitamine B12 1000 mcg
100 kauwtabletten (620012)
€ 12,31
Meer info
Bestel:
Melatonine Sleep Forte
120 tabletten (651090)
€ 20,09
Meer info
Bestel:
Davitamon B complex forte
200 dragees (623495)
€ 14,14€ 13,40
Meer info
Bestel:
Multi Energy
€ 51,45€ 45,00
Meer info
Bestel:
IJzer complex
90 tabletten (680008)
€ 10,82
Meer info
Bestel:
Magnesium citraat forte
€ 17,77
Meer info
Bestel:
Geen gegevens gevonden