Moment...

Laatste blogs


BLOG: Zomertijd: klein uurtje, groot verschil!

Komend weekend, het laatste weekend van maart, begint de zomertijd. Langer licht in de avond maar ook een verschoven bioritme. Dat ene uurtje kan toch geen kwaad hoor ik je denken.
Maar het verzetten van de klok kan slaapproblemen geven, een verminderde of juist grotere eetlust veroorzaken en ook je humeur kan er onder te lijden hebben. Waarom hebben we de zomertijd en wintertijd eigenlijk? Hoe komt het dat je lichaam hier hinder van kan ondervinden en hoe help je je lichaam daar zo goed mogelijk doorheen?


Waarom hebben we zomertijd?

De wintertijd is eigenlijk de 'echte' tijd. Het idee achter de invoering van de zomertijd is dat we energie besparen.
Dit idee is in 1916 ontstaan tijdens de Eerste
Wereldoorlog. Na de oorlog is de zomertijd afgeschaft maar in 1976 weer actueel geworden door de oliecrisis.
Zouden we de klok niet verzetten, dan is het ’s zomers al uren licht voordat de meeste mensen wakker zijn. Met dit licht zouden we dan niets doen. Dankzij de zomertijd blijft het ’s avonds langer licht, waardoor je de lampen nog niet aan hoeft te doen en je minder warmte hoeft te stoken. Of het echt geld of energie scheelt, is echter nooit aangetoond.

Biologische klok

Dat je je in de week na het verzetten van de klok wat van slag voelt is niet gek. Jouw interne biologische klok is hier voor verantwoordelijk. Deze wordt aangestuurd vanuit een gebied in de hersenen, de hypothalamus. Daarnaast zitten in je lichaamscellen klokgenen. Deze twee werken erg goed samen.

Klokgenen werken als regelaars en bepalen welke cellen welke eiwitten vrijmaken. Met deze eiwitten worden allerlei processen in ons lichaam aangestuurd. Ze werken volgens een vast ritme van ongeveer 24 uur, met elk proces op een bepaald tijdstip actief.
Voorbeelden hiervan zijn het vrijmaken van energie uit brandstof, aanmaak van nieuwe cellen, urineproductie, het omzetten van suiker en vet en nog veel meer. Ook zorgen ze er voor dat je overdag niet omvalt van de slaap en 's nachts wakker ligt met enorme honger.

Mini-jetlag

Je kunt het dus eigenlijk zien als een mini jetlag. Je kunt je voorstellen dat zo'n uurtje verschil ook betekent dat al deze cellen zich langzaam aan het nieuwe ritme moeten aanpassen. En dat kost soms wat tijd. In de tussentijd kun je last hebben van vermoeidheid, concentratie- en slaapproblemen en je gedesoriënteerd voelen. Heb je overdag meer honger en zin om te snoepen? Of heb je juist minder honger? Ook dat kan veroorzaakt worden door het verzetten van de klok. Je eet immers ook op "nieuwe" tijden.


Tips voor de zomertijd

  • Niet snoozen! Meteen opstaan activeert je energie sneller en zo heb je sneller een ritme.
  • Laat het licht binnen. In de ochtend meteen vol in het licht aan de slag. In de avond juist andersom, zorg voor voldoende duisternis zodat je lichaam het hormoon melatonine kan aanmaken. Dit helpt met in slaap vallen.
  • Wil je graag wat hulp met slapen dan zou je een melatonine-supplement kunnen overwegen. Melatonine verkort de tijd die nodig is om in slaap te vallen en kan de symptomen van een jetlag verminderen.
  • Behoud je ritme. Sta dus ook op de zondag na het verzetten van de klok op dezelfde tijd op. Zo raak je sneller gewend aan het nieuwe ritme.
  • Eet op de normale tijden. Ontbijt, lunch en diner op de nieuwe tijd zorgt voor een snellere aanpassing. Hou je het niet uit van de honger? Neem dan een gezond tussendoortje als groente of fruit.
  • Bij jonge kinderen die moeite hebben met inslapen door de zomertijd, kun je een paar dagen eerder al beginnen met het verzetten van de bedtijden.
Melatonine Sleep Forte
120 tabletten (651090)
€ 20,09
Meer info
Bestel:
Melatonine 3 fasen
60 capsules (910835)
€ 15,95€ 15,71
Meer info
Bestel:
Fytostar SleepFit totaal maxi
60 capsules (906450)
€ 23,15€ 21,99
Meer info
Bestel: