Moment...

Laatste blogs


10 leuke weetjes over groente en fruit

Dat groente en fruit goed voor ons zijn dat weten we inmiddels wel. Al lukt het ons niet allemaal om ook aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te komen. Over groente en fruit is veel te vertellen. We hebben een tiental leuke weetjes verzameld die je waarschijnlijk nog niet wist.


1. Wist je dat in blauwe bessen enorm veel vezels zitten? Vier keer zoveel dan in een appel, namelijk 8 gram per 100 gram.

2. De kleine gekke vrucht in schil, avocado, wordt veel gebruikt op brood en in een salade. Men denkt dat de avocado nietzo gezond is omdat hij veel vet bevat. Dit is deels waar. Het vet bestaat uit oliezuur, dat is een onverzadigde variant van vet net als visolie. Deze draagt bij aan je gezondheid. De vetten helpen ook vetoplosbare vitamines als vitamine D te transporteren. 

3. Voor de meesten van ons is de appel, de banaan en de sinaasappel het favoriete fruit. De appel is hiervan het meest populair. Welke is jouw favoriet?

4. Een echte vitamine C bom is paprika. En erg lekker tussendoor als hartige snack!

5. Aardbeien zijn naast dat ze lekker zijn ook erg gezond. Ze bevatten weinig calorieën en dragen bij aan de inname van vitamine C en foliumzuur.

6. Behalve aardbeien zijn ook frambozen heel goed voor je lichaam. Ze zitten boordevol unieke antioxidanten, vezels en vitamines. Ze zijn daarnaast ook erg lekker!

7. In citroenen zit in verhouding veel suiker. Zelfs meer dan aardbeien. En dat terwijl ze toch echt een stuk minder zoet zijn...

8: Fruitsappen uit een pak zijn een stuk minder gezond voor je dan vers fruit. Er zijn vaak veel suikers aan toegevoegd om de smaak voor ons lekker te maken. Probeer daarom ook altijd een sap vers uit te persen of een smoothie te maken van je favoriete groente of fruit. Je kunt dit ook mengen met kwark of water om jezelf zo van eiwitten en vocht te voorzien. 

9: Groente en fruit kan bijdragen aan je weerstand. Wanneer je voldoende fruit met vitamine C tot je neemt, kan dit helpen je weerstand op peil te houden en je immuunsysteem te helpen. 

10: Groente en fruit uit de diepvries zijn vaak verser dan de "verse" varianten uit de supermarkt. Deze hebben vaak al een hele reis afgelegd voordat ze in je supermarkt belanden. De diepvriesgroenten en fruit zijn direct na het oogsten ingevroren. Zo blijven de gezonde voedingsstoffen langer behouden.