Moment...

Laatste blogs


BLOG: Wat is het beste tijdstip om je supplementen in te nemen?

Velen van ons gebruiken supplementen als aanvulling op de voeding. Tijdens het ontbijt of avondeten worden de meeste supplementen geslikt. Maar moeten alle supplementen wel op hetzelfde tijdstip ingenomen worden? En is het slim om ze met een maaltijd te nemen of eigenlijk juist niet? Handige informatie over het innemen van supplementen vind je hieronder.


Vitamines en inname

Er zijn 13 vitamines te onderscheiden: vitamine A, D, E en K (deze vitamines zijn vetoplosbaar) en de vitamines B1, B2, B3, B5, B5, B9, B11 en B12 en vitamine C (deze vitamines zijn wateroplosbaar).
Van de vetoplosbare vitamines weten we dat ze vet nodig hebben om opgenomen te worden. Het is daarom ook belangrijk om deze vitamines in te nemen tijdens een maaltijd met een beetje vet. Zo worden de vitamines beter opgenomen. Het maakt dan niet uit of het ontbijt, lunch of avondeten is, als er maar een beetje vet in de maaltijd zit.

De wateroplosbare vitamines (met name tabletten) kun je het beste innemen met een slok water en dan ook bij voorkeur bij een maaltijd. Naast dat de vitamines dan beter opgenomen worden is er vaak op tabletten een coating aanwezig welke door enzymen en spijsverteringssappen afgebroken dienen te worden. Dit gebeurt alleen als er ook voedsel in je maag aanwezig is. Neem je ze in met alleen water dan gebeurt dit natuurlijk minder goed.

Voor capsules, tabletten zonder coating, kauwtablet of zuigtabletten geldt dat de stoffen wél vrijkomen zonder dat het ze eerst vermengd moeten worden met voedsel. Deze kun je dus prima alleen met wat water innemen.

Inname van mineralen

Voor mineralen geldt dat ze worden opgenomen in water. Je kunt ze daarom het beste innemen met een slokje water. Het liefste bij een maaltijd. Voor de tabletten met coating geldt dan wederom hetzelfde als bij de vitamine-tabletten. 

Andere supplementen

Naast vitamines en mineralen zijn er ook supplementen met vezels, visolie en probiotica.
Voor deze stoffen is er ook een richtlijn voor inname.  

Probiotica

Probiotica zijn belangrijk voor de darmflora, ze bevatten levende bacteriën. Het is belangrijk dat ze levend de darmen bereiken en ze niet te lang in de maag verblijven. Wanneer er eten in de maag komt wordt er een zuur aangemaakt dat helpt bij de vertering. Bacteriën kunnen hier niet goed in overleven. Dat is de reden dat probiotica op een lege maag ingenomen dient te worden, bijvoorbeeld een half uur van voor ontbijt of diner.
De probiotica stroomt dan snel door naar de darmen, waar ze moeten zijn.

Omega 3 vetzuren

Je kent het misschien wel dat je wanneer je visolie neemt je na een tijdje oprispingen krijgt met een vissmaak. Dit is natuurlijk geen prettig gevoel. Om dit te voorkomen kun je het beste de visoliecapsule tijdens de maaltijd met water innemen en niet op een nuchtere maag of met een warme drank. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor multi-vitamines die visolie bevatten.

Q10

Q10 is een co-enzym en dat wordt beter opgenomen in combinatie met wat vet. Ook hierbij geldt dus dat je de capsule het beste tijdens de maaltijden kunt innemen met een slokje water.

Supplementen voor de nachtrust

Wanneer je producten gebruikt om de nachtrust te ondersteunen, kun je deze het beste innemen voor het slapen gaan. Vaak wordt er ook een tijdsindicatie op het potje gegeven. Bij melatonine is bijvoorbeeld het advies om de tablet of capsule een half uur voor het slapen in te nemen. 

Heb je vragen over de inname van jouw supplement(en)? Neem dan contact met ons op.
Samen met jou zullen we tot een passend advies komen.