Moment...

Laatste blogs


12 tips om wél lekker te slapen met deze warmte

De warmte is Nederland binnen getrokken en de temperaturen stijgen overdag tot boven de 30 graden. Ook in de nacht daalt het kwik soms niet beneden de 20 graden. Een echte plaknacht dus. Velen van ons hebben door de hoge temperatuur moeite met slapen. Dit is geheel logisch want om echt lekker te kunnen slapen is het van belang dat je lichaam koel is. Met deze temperaturen is dit echter erg moeilijk. We draaien, woelen en zweten ons de nacht door.

We hebben daarom onze favoriete tips voor je verzameld om je zo door die vervelende, benauwde nachten te helpen met hopelijk voldoende slaap.


1. Werk samen met de natuur

Je wil het liefste al zodra het avond wordt je ramen openzetten maar doet dit niet. In de avond kan de lucht buiten nog erg warm zijn en die trekt snel je huis in. Wacht met het open zetten van de ramen en deuren tot de buitentemperatuur gezakt is onder de binnentemperatuur.

2: Zet de ventilator naar je hand

De ventilator bestaat al erg lang en is nog steeds populair. Hij zuigt lucht van achteren en blaast dit de kamer in. Gebruik dit in je voordeel en zet bijvoorbeeld de ventilator bij het open raam in de avond. Zo wordt er koude lucht van buiten aangezogen en de kamer ingeblazen. Je kunt zelfs een fles vullen met water en laten bevriezen of ijsklontjes in een bak onder de ventilator zetten en hij zal heerlijk koele lucht verspreiden.

3: Ban apparaten die warmte produceren

En dit gebeurt vaker dan je denkt.  We hebben bijna allemaal wel een tv op onze slaapkamer staan om nog even tv te kijken voordat we gaan slapen. Dan laat ik de tv toch uit, hoor ik je denken. Helaas produceren deze apparaten vaak ook warmte als ze uit staan. Het beste advies is dan ook om de stekker van alle onnodige, elektrische apparaten op je kamer uit het stopcontact te halen.

3. Verkwikkende douche of bad

Als je voordat je gaat slapen de douche in springt kan dat verkoeling bieden. Zet de temperatuur niet te koud of te warm. Zo stap je fris je bed in en dat scheelt zeker in temperatuur.

4. Houd het hoofd koel

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door na het douchen met natte haren te gaan slapen. Dit zorgt voor verkoeling op je hoofd. Ook kun je een natte doek in je nek leggen of op je voorhoofd. Het is van groot belang dat je hoofd koel genoeg is, omdat dit noodzakelijk is voor het in slaap vallen en doorslapen.
Er zijn ook speciale kussen, boekweitkussens, die veel minder warmte vasthouden. Heb je veel last van de hitte dan kun je overwegen dit kussen te proberen voor extra koelte en een aangenaam slaapgevoel.

5: Slaap niet naakt

Velen van ons denken dat het adamskostuum het koelste is. Toch is het slapen in een katoenen slaaptenue beter voor de afkoeling van je lichaam. Het zweet trekt in het katoen en wordt opgenomen. Het trekt niet in je beddengoed en zo voorkom je een plakkerig gevoel van zweet dat op je huid blijft plakken.

6: Slaap met een kruik

En dan natuurlijk niet met warm water maar koel water gevuld. Je kunt er ook nog ijsklontjes bij doen.
Zo heb je lang profijt van verkoeling in je bed. Heb je geen kruik? Het kan ook met een flesje gevuld met water en ijs.

7. Houd je voeten koel

Warmte verlaat je lichaam ook via je voeten. Sta je bijvoorbeeld op een koude vloer dan biedt dit meteen verkoeling. Je kunt dit ook toepassen in bed door bijvoorbeeld een koude kruik bij je voeten te leggen of sokken in koud water te dompelen en aan te trekken. Ook een bak met koud water naast je bed om even pootje te baden kan heerlijk verfrissend zijn.

8: Slaap dicht bij de grond

Het is een natuurkundig gegeven dat warme lucht opstijgt. Slaap jij boven, of erger nog op zolder, dan kan het helpen om een slaapplek op een verdieping lager te zoeken. Leg bijvoorbeeld je matras op de grond in plaats van op de bodem of slaap een nachtje in de woonkamer. Een verdieping lager kan het al snel een paar graden koeler zijn.


9: Slaap alleen

Het klinkt heerlijk zo'n zwoele nacht samen maar in de praktijk is het minder aantrekkelijk. Samen slapen betekent twee lichamen die warmte produceren naast elkaar. Jij zult de warmte van je partner dan ook zeker voelen als je naast elkaar slaapt. Heb je het al warm en kom je moeilijk in slaap? Overweeg dan om een paar zwoele nachten alleen door te brengen.

10. Maak een avondwandeling

In de zomer is het vaak pas in de avond echt aangenaam. Het kan daarom lekker zijn om voordat je naar bed gaat een lekkere wandeling te maken. Je lichaam komt tot rust en koelt langzaam af.

11: Drink geen alcohol

Het klinkt zo heerlijk, een verfrissend biertje of koud wijntje in de avond terwijl je buiten in je tuin zit. Het verfrist je op dat moment zeker maar wanneer je alcohol drinkt verwijden je bloedvaten. Het gevolg is dat er een grotere hoeveelheid bloed dicht bij de huid komt en meer lichaamswarmte aan de oppervlakte.  Is het buiten warm dan kun je sneller oververhit raken. Daarnaast ga je ook veel meer zweten, wat uitdroging in de hand werkt.

12: Airconditioning

De beste oplossing, en meteen de duurste, is een airco. Deze is te verkrijgen in een mobiele variant of een inbouwvariant. Je stelt zelf de temperatuur in en zo blijft je slaapkamer altijd koel. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Is er geen budget voor een airco? Kijk dan nog eens bij tip 2 om van je ventilator een doe-het-zelf-airco te maken.