Moment...

Laatste blogs


6 gouden tips om je snel weer fit te voelen na het verzetten van de klok!

Vermoeidheid, slecht slapen, het gevoel van slag te zijn. Het zijn allemaal symptomen van een mini-jetlag, veroorzaakt door het verzetten van de klok. Help je lichaam zich aan te passen met deze 6 gouden tips.


1: Ga bewust om met licht

Het spel tussen licht en donker is erg belangrijk in je dagelijkse ritme dus doe daar je voordeel mee. Ga direct naar buiten zodra je wakker bent voor een frisse neus en daglicht! Dit geldt ook gedurende de dag. Ga in je lunchpauze lekker een wandeling maken. Besteedt overdag zoveel mogelijk tijd in het licht, dit geeft energie.

In de avond is het juist andersom: bouw je dag langzaam af. Het is voor je lijf belangrijk dat het steeds minder licht wordt om de aanmaak van melatonine te stimuleren. Melatonine maakt ons slaperig en bereidt ons voor op de nacht. Dim daarom de lichten en leg je telefoon/iPad/laptop weg. Kijk ook niet te lang tv.

2: Zorg voor rituelen

Vaste rituelen in de avond kunnen helpen om rustig en ontspannen de nacht in te gaan. Het werkt niet alleen bij kinderen maar zeker ook bij volwassenen. Doe het ’s avonds rustiger aan als voorbereiding op de nacht en plan niet te veel activiteiten. Als je last hebt van een wintertijd ‘jetlag’ zorg dan dat je op tijd eet zodat je de avond vrij hebt. Ga daarna lekker in bad of luister muziek. Wanneer je dit geregeld doet raakt je lichaam gewend aan deze patronen en bereidt zich gemakkelijker voor op de nacht.

3: Voorbereiding is het halve werk

Wanneer je merkt dat je last hebt van de wintertijd kun je je het beste voorbereiden.  Ga bijvoorbeeld op de zaterdagavond 1 uur later slapen, zodat je zondagochtend op de gebruikelijke tijd wakker wordt. Een andere manier is dat je wat langer de tijd neemt om je voor te bereiden. Ga bijvoorbeeld een aantal dagen voordat de wintertijd plaatsvindt iedere keer 10 minuten later naar bed.

4: Let op je voeding

Bij de overgang naar de wintertijd kun je in de ochtenden het beste kiezen voor eiwitrijke maaltijden. In de avond zijn voedingsmiddelen die rijker zijn aan koolhydraten aan te raden. Probeer regelmatig te eten en niet te snacken. Je lichaam kan je soms voor de gek houden door een enorme trek te creëren. Geef hier niet aan toe, dan zul je sneller in het ritme zitten.

5: Beweeg!

Ook al ben je overdag vermoeid, het is toch een goed idee om zoveel mogelijk te bewegen. Hiermee houd je je lichaam actief en ga je juist de vermoeidheid tegen. Vaak voel je je beter na een uurtje sporten. Dit hoeft geen hele work-out te zin, ook een simpele wandeling kan al verschil maken.

6: Supplementen ter aanvulling

Het gebruik van melatonine kan helpen omdat het de tijd dat het kost om in slaap te vallen vermindert. Melatonine is een lichaamseigen hormoon dat in je hersenen geproduceerd wordt. Het zorgt er voor dat bij schemering je je slaperiger gaat voelen als voorbereiding op de nacht. Heb je in de avond moeite met inslapen dan kan een supplement met melatonine je ondersteunen.

Heb je overdag minder energie? Een goed uitgebalanceerde multi-vitamine zorgt voor extra aanvulling op de voeding. Dit kan een steuntje in de rug zijn. Ook kan een B-complex met verschillende B-vitamines of een magnesium supplement zorgen voor meer energie en helpen vermoeidheid en moeheid verminderen.
Vitamine B Complex VERNIEUWD
100 tabletten (651012)
€ 10,25€ 7,50
Meer info
Bestel:
Melatonine Sleep Forte
120 tabletten (651090)
€ 20,09€ 14,50
Meer info
Bestel:
Multi Energy antioxidant complex
€ 51,45€ 41,50
Meer info
Bestel:
Magnesium citraat forte
€ 17,77€ 14,50
Meer info
Bestel:
Fytostar SleepFit totaal maxi
€ 25,65€ 24,37
Meer info
Bestel: