Moment...

Laatste blogs


Dag van de Slaap: verbeter je nachtrust met deze 10 tips!

Vandaag is het de Internationale Dag van de Slaap! Slapen is erg belangrijk voor je gezondheid. Je lichaam herstelt zich in de nacht en er spelen tal van processen zich af. Je verwerkt alles wat je mee maakt en cellen worden vernieuwd. Niet te missen dus dat een goede nachtrust essentieel is voor je lichaam. Je merkt de gevolgen van een slechte nacht vaak al de volgende dag. Je concentratie is minder, je voelt je minder fit en vaak krijg je wat sneller trek in zoetigheid. Alle reden om slaap eens onder de loep te nemen en jezelf met onze 10 tips op weg te helpen naar een goede, gezonde nachtrust.


1: Biologische klok

Deze hebben we niet voor niets en is belangrijk voor een goed slaap/waak ritme. Neem bijvoorbeeld het hebben van een jetlag.  Je biologische klok is in de war. Je bent wakker en alert in het donker en slaperig overdag. Een goed ritme, het liefst in het verloop van de dag, is dus erg belangrijk.

Probeer daarom overdag zoveel mogelijk licht 'te vangen'. Breng tijd door in de buitenlucht. Wanneer je hier al in de ochtend mee begint zul je merken dat je zodra je in het licht stapt je sneller ontwaakt.

Voor de avond geldt het tegenovergestelde: dim zoveel mogelijk het licht en kijk niet te lang op de smartphone of tv. Het blauwe licht verstoort de aanmaak van melatonine. Het hormoon maakt je slaperig en klaar voor de nacht.

2: Vasten tijden

In de lijn van punt 1 ligt het op vaste tijden naar bed gaan en opstaan. Ook in het weekend. Ons lichaam zal langzaamaan wennen aan het tijdstip van slapen en wakker worden en dit zal je nachtrust ten goede komen. 

3: Geen middagdutjes

Hoewel een powernap bewezen voordelen heeft voor je energie, moet je proberen te vermijden dat je overdag teveel slaapt. Dit heeft namelijk een averechts effect op je ritme. 

Overdag slapen, zeker in een donkere ruimte, zal je biologische klok ontregelen, waardoor je meer moeite hebt met slapen gedurende de nacht.

4: Ontspannen naar bed

Een leeg hoofd en een ontspannen lijf dragen bij aan een goede nachtrust. Piekeren en stress dus niet. Een lekker heet bad of warme douche, alvast in bed met een goed boek of juist sporten. Ontspanning is voor iedereen anders. Kijk daarom naar wat jou ontspannen maakt. Een relaxt lijf is de basis voor een goede nachtrust en om uitgerust wakker te worden. Vermijd daarom ook zware gesprekken of drukke activiteiten voor het slapen gaan. 

5: Geen alcohol of koffie in de avond

Het is een open deur maar alcohol en koffie werken stimulerend en zullen je dus wakker houden in plaats van laten slapen. Probeer deze producten dan ook zoveel mogelijk te vermijden in de avond, zeker wanneer je al moeite hebt met in- of doorslapen. 

6: Supplementen

Er zijn verschillende supplementen die kalmerende en ontspannende eigenschappen hebben. Ze kunnen je helpen om ontspannen in bed te kruipen en sneller in slaap te vallen en langer door te slapen. De meeste supplementen zijn gebaseerd op rustgevende elementen als lavendel of valeriaan. Wil je graag een advies over supplementen voor het slapen? Chat met ons, we helpen je graag!

7: De goede temperatuur

Je staat er misschien niet zo snel bij stil maar wat is de temperatuur van je slaapkamer? Een te warme of te koude slaapkamer kan namelijk effect hebben op je slaap. De ideale temperatuur om goed te kunnen slapen is 18 graden maar in veel slaapkamers is het kouder of juist warmer. Heb je moeite met slapen of word je vaak wakker? Misschien is dit een punt waar je op kunt verbeteren.

8: Geen volle maag

Na 20:00 uur in de avond nog eten is geen goed idee. Je spijsvertering moet nog laat aan de slag en er komen verschillende hormonen vrij bij het verteringsproces die geen goede invloed hebben op je slaap. Ook kun je last krijgen van je maag of darmen en dat komt je nachtrust niet ten goede.

9: Drink niet teveel voor het slapen

Je kunt je voorstellen dat het drinken van frisdrank, thee of water voordat je gaat slapen er voor kan zorgen dat je in de nacht wakker word en naar het toilet moet. Een niet zo prettige onderbreking van je nachtrust. Probeer daarom na 20:00 uur zo min mogelijk te drinken. 

10: Zorg voor voldoende beweging

Dit geldt niet vlak voordat je gaat slapen maar probeer overdag zoveel mogelijk in beweging te zijn. Tenminste een half uur per dag is het advies. Je hartslag, stofwisseling en temperatuur gaan in eerste instantie omhoog door beweging/sporten maar later op de dag zullen deze dalen en dat komt je nachtrust ten goede. 
Ook wordt met sporten het hormoon adenosine aangemaakt die je net als melatonine slaperig maakt. 

Advies:
Slaapproblemen kunnen ook het gevolg zijn van een onderliggende aandoening. Ga met aanhoudende klachten daarom altijd naar een arts of specialist.
Wil je graag een passend advies? Neem contact met ons op via telefoon, mail of chat. We helpen je graag.

Goede Nachtrust
120 capsules (651018)
€ 14,37
Meer info
Bestel:
Dormeasan nachtrust extra sterk
30 tabletten (510208)
€ 15,40
Meer info
Bestel:
Melatonine Sleep Forte 3mg
120 tabletten (651090)
€ 23,80
Meer info
Bestel:
Fytostar SleepFit totaal maxi
€ 25,65€ 24,37
Meer info
Bestel:
MetaSleep
€ 16,49€ 15,67
Meer info
Bestel:
Nachtrust formule Golden Naturals
60 capsules (848414)
€ 19,95€ 18,95
Meer info
Bestel: