Moment...

Laatste blogs


BLOG: Heb jij een burn-out? Doe de test!


Burn-out, meer dan alleen een "midlife-crisis"

Burn out is een term die steeds vaker gehoord wordt in de maatschappij.  Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die burn-out klachten heeft (gehad) of misschien heb je zelf wel te maken gehad met de slopende klachten van een burn-out.

Het was een fenomeen waar vooral mensen van middelbare leeftijd mee te maken hadden. Nu is het een ziekte die zelfs jongeren treft. Wat is een burn-out? Wat zijn de klachten? En wat kun je doen om een burn-out te voorkomen?


Wat is een burn-out?

Een burn out is de overtreffende trap van overspannenheid. Het begint vaak heel klein met een constante staat van stress. Je merkt dat je je niet meer ontspannen voelt en reageert misschien sneller prikkelbaar. Dit krijgt langzaamaan gevolgen voor je werk, je gezin en je sociale omgeving. Je kunt geen energie meer vinden om je werk goed te doen of leuke dingen te ondernemen. Eigenlijk kost alles (teveel) moeite.
heb jij een burn-out?

Ten grondslag ligt vaak een (emotionele) overbelasting. Lange tijd over grenzen heen gaan op het werk, in je relatie of in het dagelijks leven kan tot gevolg hebben dat je helemaal opbrandt. Dit is geen kwestie van weken, maar van maanden of misschien zelfs jaren.
Overspannenheid is een korte termijn probleem en verdwijnt weer. Een burn-out ligt veel dieper en zal dan ook naar een diepere zoektocht in jezelf moeten leiden wil je dit kunnen overwinnen.

Symptomen van een burn-out

Ben je benieuwd of jouw klachten passen bij een burn-out en herken jij je in onderstaande symptomen? Doe dan ook eens de stresstest op burnout.expert.

Denk hierbij aan:

  • Vermoeidheid, uitgeblust;
  • Slaapstoornissen;
  • Lichamelijk pijn als nekpijn en hoofdpijn;
  • Verteringsproblemen en slechte eetlust;
  • Stress-symptomen als hartkloppingen, hyperventilatie, hoge bloeddruk;
  • Uitputting en opgebrand gevoel;
  • Concentratieproblemen;
  • Geheugenproblemen;
  • Laag zelfbeeld;
  • Aanhoudend geïrriteerd gevoel;
  • Depressieve en angstsymptomen;
  • Afhankelijkheid van middelen;
  • Steeds vaker sociale situaties mijden;
  • Niet meer kunnen genieten van dingen;
  • Geen zin meer in seks;

De zoektocht naar herstel

Het overwinnen van een burn-out is een lange weg. Je bent immers lang onderweg geweest een burn-out te krijgen en dit is niet in een handomdraai opgelost. Het behandelen van een burn-out is persoonlijk en je zal dus ook zelf op zoek moeten gaan naar de juiste weg voor jou. Dit hoef je niet alleen te doen. Ga op zoek naar een behandelaar of therapeut die je op jouw manier kan helpen.

Kennis en inzicht in jezelf zullen uiteindelijk zorgen voor een beter begrip van het ontstaan van je burn-out en hoe jij er voor zorgt dat dit je in de toekomst niet meer zal overkomen.
Op de website van de burn-out expert vind je informatie die je kan helpen met het herkennen en behandelen van een burn-out.