Moment...

Laatste blogs


BLOG: Tips bij Reuma: weet jij wat je beter wel en niet kunt eten?

Leven met Reuma: weet jij wat je beter wel en niet kunt eten?

Reuma is een aandoening aan het bewegingsapparaat. Dit brengt veel ongemakken in het dagelijks leven met zich mee.

Bij Reumatoïde Artritis is het erg belangrijk om te weten wat je wel en beter niet kunt eten. Voedingsmiddelen hebben een grote invloed op het lichaam, zowel positief als negatief. Misschien heb jij bij jezelf al ontdekt welke voedingsmiddelen je beter kunt laten staan en welke je helpen. Hieronder enkele tips om je op weg te helpen.




Wat is reuma?

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat, die niet door een ongeval zijn ontstaan. De klachten variëren van pijn en stijfheid in de gewrichten tot vervormingen van het gewricht. Ook vermoeidheid en spierpijn behoren tot de veelgehoorde klachten. Vaak is het een reactie van het immuunsysteem dat het eigen lichaam aanvalt, de ontstekingsreacties. Reuma heeft invloed op je leven en kan beperkingen met zich meebrengen. Dit geldt ook voor het voedingspatroon. Hoe reuma ontstaat is niet geheel duidelijk, maar roken en overgewicht spelen wel een rol.

Weet wat je eet

Al het voedsel dat we eten heeft invloed op het lichaam. Wanneer voedsel wordt verteerd, blijven er – afhankelijk van het soort voedingsproduct – resten over: zuren of basen. Dit zijn tegenovergestelden van elkaar. Een licht base-overschot is wenselijk.
Maar wanneer deze doorslaat naar een te zuur milieu kan dit klachten in de hand werken. Belangrijk om bij stil te staan dus. Je kunt je lichaam ondersteunen door goede voeding.

Groente en fruit

Streef naar 400-600 gram groente per dag en eet 2 stuks fruit. Ook groentesappen kunnen helpen met het creëren van een basisch milieu in het lichaam.



Kies voor goede vetten

Het is belangrijk bewust om te gaan met vetten, niet alle vetten zijn even gezond. Bewerkte producten als koekjes, crackers en gebak bevatten veel transvetten. Dit zijn geen goede vetten voor je lichaam en zal het daarom ook geen goed doen.
De vetten in visolie, Omega-3 vetzuren zijn daarentegen wel goed voor je lichaam en zouden ontstekingsreacties kunnen beïnvloeden. Deze zitten in vette vis als haring, zalm en makreel. Ze zijn ook als supplement verkrijgbaar wanneer er onvoldoende vis wordt gegeten.

Lever en nier-ondersteuning

Wanneer de lever en nieren goed werken, worden afvalstoffen van binnen en buiten het lichaam effectief afgevoerd. Hierdoor blijft het bindweefsel schoon en soepel.. De lever is geholpen met broccoli, artisjok, asperges, broccolikiemen, tuinkers, pompoen, rode en witte kool, zuurkool, kurkuma, groene thee, chlorella.
Om de nieren te ondersteunen is voldoende drinken belangrijk. Verder zijn brandnetelthee en versgeperste groentesappen van peterselie, komkommer en selderij aan te raden.


Vitamines en mineralen

Is het lastig om voldoende groente en fruit binnen te krijgen dan kan een voedingssupplement zinvol zijn. Een multivitamine bevat alle vitamines en mineralen die het lichaam nodig heeft, in de juiste verhouding. Denk hierbij aan B-vitamines die bijdragen aan het verminderen van vermoeidheid en magnesium en vitamine D voor een normale werking van de spieren.
In sommige gevallen is het nemen van Magnesium en vitamine D als los supplement ook aan te bevelen.
Neem voor meer informatie contact op met Evelien of Henk.

Wat kun je beter laten staan?

Ten eerste is het natuurlijk belangrijk niet teveel te eten en om voldoende te bewegen.
Daarnaast is het gebruik van alcohol en roken af te raden.
Ook alle voeding die bewerkt of gefrituurd is met mate gebruiken, liever zoveel mogelijk vers.
Er zijn sommige voedingsmiddelen die klachten kunnen verergeren, maar dit is niet voor iedereen hetzelfde.
Bekijk wat voor jou zou kunnen werken, eventueel samen met een diëtist.