Moment...

Laatste blogs


BLOG: Aan sterke botten werk je je leven lang, jij ook?

LEG JIJ NÙ DE BASIS VOOR LATER?

Je staat er niet iedere dag bij stil maar onze botten, spieren en gewrichten geven je lichaam vorm en stevigheid en maken soepele beweging mogelijk. Dat gaat bijna vanzelf. Maar in sommige gevallen, zoals bij het ouder worden, kunnen deze structuren voor problemen zorgen. Voor een goede gezondheid en levensvreugde is het daarom belangrijk dat deze structuren zo goed mogelijk in conditie zijn. Vandaag uitgelicht hoe je je botten in een zo goed mogelijke conditie kunt houden!




Botweefsel is levend weefsel

Botweefsel is een bijzondere, levende stof die zich je leven lang blijft ontwikkelen. Het breekt zichzelf voortdurend af maar bouwt zichzelf ook weer op. Het gaat dus om het totale saldo: is er meer botafbraak of is er meer botopbouw? Natuurlijk wil je voor dat laatste gaan.

Botafbraak al vanaf de 35e levensjaar

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat vanaf je 35e levensjaar de botafbraak al begint. Bij vrouwen is dit erger dan bij mannen omdat de oestrogeenspiegel daalt. Oestrogeen zorgt namelijk voor een goede opname van calcium. Tijdens de overgang verliest een vrouw ongeveer 3-4% bot per jaar en na de overgang nog ongeveer 1% per jaar. Bij mannen gaat het veel geleidelijker. Het is dus niet zo dat je pas op latere leeftijd te maken krijgt met botontkalking. Misschien wel de gevolgen er van… Het is dan ook verstandig om er voor te zorgen dat je vóór je 35e levensjaar een goede basis hebt opgebouwd. Je kunt er zelf heel veel aan doen! Tot op zeer hoge leeftijd kun je je botten meer stevigheid geven.

Vitamine K2, vitamine D3, magnesium en sport!

Bij het goed verzorgen van je botten denk je waarschijnlijk meteen aan calcium. Dit is ook zeker waar, maar heeft hier vitamines en mineralen bij nodig
Natuurlijk moet je wel zorgen voor voldoende calcium in je lichaam, maar daarnaast moet de focus ook liggen op : Vitamine K2, Vitamine D3 en Magnesium.

Vitamine K2: Vitamine K2 verkleint de kans op botbreuken niet alleen door een betere botmineralisatie maar ook door gunstige effecten op de botmicroarchitectuur (vorming en organisatie van collageen).

Vitamine D3: hier is altijd veel discussie over. Vitamine D3 wordt in je lichaam omgezet door middel van zonlicht in je huid.
Het aantal zonuren en de sterkte daarvan laat in Nederland echt te wensen over. Waar je in de zomer waarschijnlijk wel de norm haalt zul je in de herfst- en wintermaanden toch echt tekort schieten. Voor mensen die weinig buiten komen, een getinte of donkere huidskleur hebben en de 50 plusser is het zaak om voldoende vitamine D binnen te krijgen en deze ook aan te vullen om tekorten te voorkomen.

Magnesium: als laatste het belangrijke mineraal magnesium. Dit mineraal is erg gevoelig voor stress. Het put zich snel uit wanneer stress zich voordoet. De voorraden raken uitgeput en worden met voeding alleen haast niet aangevuld. En in ons huidige bestaan met een druk gezinsleven en/of een drukke baan gebeurt dit sneller dan je denkt. Calcium heeft magnesium nodig, net als magnesium calcium nodig heeft. Zij houden elkaar in evenwicht. Een disbalans zal dus gevolgen kennen voor je lichaam.

Advies: sta stil bij de inname van deze vier voedingsstoffen. Begin al voor je 35e levensjaar met het aanvullen ervan. Zo beperk je de afbraak. Denk aan het totale saldo: is er meer opbouw of meer afbraak? Ga voor het eerste!

Daarnaast is het heel erg belangrijk voldoende lichaamsbeweging te integreren in je levensstijl. Wanneer een botstructuur goed belast wordt zal deze ook meer bot aanmaken om bestand te zijn tegen deze “overbelasting”. Het is dus echt een fabel dat je beter niet kunt sporten! Je helpt je botten (en je spieren, pezen en gewrichten) hier alleen maar mee!