Moment...

Laatste blogs


BLOG: Pijnlijke gewrichten in de winter

Pijnlijke gewrichten in de winter?

Tips tegen gewrichtspijn!

De winter is een seizoen waar velen van ons naar uit kijken. Het seizoen van kerst, nieuwjaar, heerlijke stoofschotels en stampotten maar ook van sneeuw en ijs. Het is in de winter vaak erg koud en nat en dat is niet voor iedereen even prettig. Koude en nattigheid veroorzaken vaak ook klachten aan ons bewegingsapparaat. Denk hierbij aan gewrichtspijnen. De gewrichten worden vaak nog roder, dikker en pijnlijker. Dit wordt mede veroorzaakt door stijve en stramme spieren rondom het gewricht. De doorbloeding is door de kou niet optimaal. Het gebruik van voedingssupplementen, cremes en een bezoekje aan de sauna kunnen deze klachten enigzins verzachten.

Pijn in de gewrichten

De toenemende pijnen in de gewrichten zijn dus zeer waarschijnlijk te wijten aan een verminderde doorbloeding van de spieren en de smering van de gewrichten. De nek, polsen, ellebogen, heupen, knieën en enkels kunnen hier hinder van ondervinden. Denk hierbij aan meer pijn, meer zwelling, het gewricht wordt stijver en beweegt minder soepel. Alles voelt stijf en stram aan. Niet bepaald een seizoen waar je naar uit kijkt met deze klachten. Het kan zelfs de dagelijkse activiteiten beïnvloeden.

Tips bij gewrichtsklachten

De allerbeste tip is uiteraard: ga overwinteren in een warm land! Maar helaas is dit niet voor iedereen weggelegd en zullen we onszelf moeten behelpen. De volgende tips kunnen wellicht helpen:

* Houdt jezelf en je gewrichten goed warm; kleed jezelf warm aan, wanneer het echt koud is kunnen meerdere lagen kleding helpen.
* Gebruik spier- en gewrichtsgel of spierbalsem die er voor zorgt dat de spieren en gewrichten warm en soepel blijven en de pijn verlichten.
* Blijf in beweging; wanneer je stil zit zal de doorbloeding alleen maar verslechteren.
* Neem regelmatig een warm bad of een infraroodsauna; deze verhogen de doorbloeding en verminderen stijve en stramme spieren en gewrichten.
* vermijdt voeding met een hoog zuurgehalte; de hoge zuurgraad zal het lichaam verzuren en dit kan gewrichtsklachten in de hand werken. Let dus op met het nuttigen van zuivel, koffie, alcohol, suiker, bewerkte voedingsmiddelen en zout. Neem in plaats daarvan vers fruit, verse groente en onbewerkte producten als aardappelen. Meer informatie over het zuur-base evenwicht is hier te vinden.

Supplementen bij gewrichtsklachten
Bewegen verbetert de doorbloeding, ook tijdens de koude dagen.

Supplementen bij gewrichtsklachten

Magnesium speelt een rol bij het behouden van soepele en sterke spieren. Ook verkrijgbaar in olie voor een snelle opname.
Vitamine C voor het behoud van gezond kraakbeen en voor het behoud van sterke botten.
Vitamine D speelt een rol bij het behouden van soepele spieren.

Europese regelgeving
In verband met de Europese regelgeving mogen wij helaas niet (volledig) uitleggen waarvoor een voedingssupplement kan worden gebruikt.

Voor meer informatie en/of persoonlijk advies kan contact worden opgenomen met 033 - 247 43 90 of info@orthovitaal.nl



Vitamine C 1000 (Ortho)
€ 10,25
Meer info
Bestel:
Spiroflor SRL-Gelei
150 gram (480003)
€ 15,16
Meer info
Bestel:
Atrosan spier- en gewrichtsgel
100 ml (516992)
€ 9,77
Meer info
Bestel:
Swissblue Spier- en gewrichtscreme
150 ml (846998)
€ 19,95€ 18,95
Meer info
Bestel:
Magnesium Citraat 400 mg
€ 10,25
Meer info
Bestel:
Vitamine D3 - 25mcg
€ 10,25
Meer info
Bestel:
magnesium olie original Natusor
250 ml (956229)
€ 14,95€ 14,20
Meer info
Bestel:
Magnesium citraat forte
€ 17,77€ 14,50
Meer info
Bestel: