Moment...

Laatste blogs


BLOG: LENTEMOEHEID: als de lente je slaperig maakt

Weg met de voorjaarsmoeheid en lentedip:

Hoe je fit en energiek uit de winter komt.

De eerste zonnestralen komen op je huid en jij voelt je vermoeider dan ooit? Lusteloos en somber? Hoe kan dat toch? De lente is toch een heerlijk seizoen vol met bloei, warmte en energie? Helaas geldt dit niet voor iedereen. Het is een niet te onderschatten fenomeen: voorjaarsmoeheid of lentemoeheid. Welke tips zijn nuttig om dit fenomeen te verhelpen en fris en fruitig de lente te starten?

Wat is voorjaarsmoeheid of lentemoeheid?

Zoals de naam al doet vermoeden is het een vorm van vermoeidheid die zich in de lente openbaart.
De lange en koude dagen van de winter zijn voorbij en er komt weer meer zonlicht. De klok gaat weer een uurtje vooruit en
we kunnen weer genieten van de zomertijd met steeds langere dagen.
Toch is het mogelijk dat de warmere temperaturen en de grotere hoeveelheid zonlicht niet leiden tot meer energie.
Integendeel, sommige mensen hebben in de lente het gevoel extra vermoeid, somber of lusteloos te zijn: de voorjaarsmoeheid.

Wat zijn de symptomen van voorjaarsmoeheid?

Er zijn enkele symptomen te onderscheiden die zich in het lenteseizoen openbaren:
  • vermoeidheid, moeheid
  • lusteloosheid
  • slecht slapen
  • snel geïrriteerd zijn
  • somberheid
  • pessimistische gevoelens
  • moeilijkheden om je te concentreren
  • gebrek aan energie
  • je niet fit voelen

Oorzaken voorjaarsmoeheid

Moe uit de winter

Voorjaarsmoeheid is een vorm van Seasonal Affective Disorder of SAD: vrij vertaald een seizoensgebonden depressie. Vaak komt voorjaarsmoeheid voor bij mensen die nog niet hersteld zijn van een winterdepressie, die zelf ook een vorm van Seasonal Affective Disorder is. Daarom ligt de oorzaak van voorjaarsmoeheid vaak in de winter.

Afvalstoffen

In de winter hebben we minder energie door het gebrek aan zonlicht en bewegen we in verhouding veel minder. Mede hierdoor heeft het lichaam minder de mogelijkheid de afvalstoffen die zich ophopen weg te werken. Deze onopgeloste afvalstoffen worden als een
soort reserves opgeslagen in ons lijf. Wanneer de lente dus daadwerkelijk begint liggen we ver achter op schema. Het lichaam is nog
niet fit en opgeruimd genoeg om ten volle van de lente te genieten, terwijl ons hoofd dit ons wel "oplegt".
Dit is de reden dat we ons "voorjaarsmoe" voelen.

Er is geen concrete test om vast te stellen of de symptomen die je ervaart daadwerkelijk voorjaarsmoeheid zijn maar er zijn wel tips waar je mee aan de slag kunt om zo fitter, energieker en optimistischer te worden. Daar is iedereen bij gebaat!

Tips bij voorjaarsmoeheid

  1. Ga lekker naar buiten! Iedere mogelijkheid die zich aandient. Ga lekker wandelen, fietsen, de hond uitlaten, de stad in of buiten voetballen met je kinderen. Natuurlijk is lekker met je gezicht in de zon zitten ook een must.
  2. Schroef je lichaamsbeweging langzaam op. Ga een dag extra hardlopen of mountainbiken. Las een extra sessie in de gym in of train een een keer extra mee met het voetbalteam. De eerste paar keren zullen zwaar zijn en je zult erg vermoeid zijn, maar na een paar keren zal je merken dat je lichaam fitter en fitter wordt door alle inspanning. Alles komt in beweging, de doorbloeding wordt verbeterd en de afvalstoffen afgevoerd.
  3. een belangrijke pijler naast lichaamsbeweging is ook voldoende rust nemen. Het proces kost tijd en energie en ook op tijd rusten is een belangrijk onderdeel hiervan.
  4. drink extra water. Het afvoeren van afvalstoffen kost energie en dit moet aangevuld en afgevoerd kunnen worden.
  5. Vermijd roken en het drinken van alcohol, dit is een extra belasting voor je lichaam.

Supplementen

Gebruik ter aanvulling supplementen naast je gezonde voeding. Maak gebruik van een uitgebalanceerde multivitamine, aangevuld met een B-complex. Van vitamine B1 en B8 is bekend dat het de natuurlijke energie activeert, vitamine B3 en B6 dragen bij aan de vermindering van vermoeidheid en moeheid en vitamine B6 bevordert ook de energiestofwisseling.
Ook vitamine B12 en Magnesium zijn aan te raden bij vermoeidheid, futloosheid en moeheid.
Als laatste kan het gebruik van een ijzersupplement het gebrek aan energie helpen verminderen.



Europese regelgeving
In verband met de Europese regelgeving mogen wij helaas niet (volledig) uitleggen waarvoor de supplementen gebruikt kunnen worden.
Voor meer informatie en/of persoonlijk advies kan contact worden opgenomen met 033 - 247 43 90 of info@orthovitaal.nl





Vitamine B Complex
100 tabletten (651012)
€ 10,25€ 9,50
Meer info
Bestel:
Vitamine B12 1000 mcg
100 kauwtabletten (620012)
€ 12,31
Meer info
Bestel:
Multi Energy
€ 51,45€ 45,00
Meer info
Bestel:
IJzer complex
90 tabletten (680008)
€ 10,82
Meer info
Bestel:
Magnesium citraat forte
€ 17,77
Meer info
Bestel: