Moment...

Laatste blogs


VITAMINE UITGELICHT: B12

VITAMINE UITGELICHT: vitamine B12

Voel je je vaak vermoeid? Ben je weleens duizelig of heb je last van tintelende vingers? vitamine B12 is een supplement noodzakelijk?Misschien is vitamine B12 wel de oorzaak.

Een vitamine die erg actueel is en waar veel vragen over bestaan.
Wat is vitamine B12, waar is het voor nodig? Krijg je het genoeg binnen vanuit de voeding of is een supplement in sommige gevallen noodzakelijk? Tekort aan deze vitamine kan voor (ernstige) klachten zorgen.
Deze en andere vragen over vitamine B12 worden beantwoord.


Wat is vitamine B12?

VItamine B12, ook wel cobalamine genoemd, is een wateroplosbare vitamine. Het is de laatste in het rijtje B-vitamines.
De natuurlijke vormen van vitamine B12 die voorkomen in onze voeding zijn methylcobalamine, hydroxycobalamine en S-adenosylcobalamine. In verrijkte voedingsmiddelen of vitamine B12-supplementen wordt hydroxycobalamine gebruikt of de synthetische vorm cyanocobalamine.
Vitamine B12 is de enige wateroplosbaar vitamine dat je lichaam opslaat als ‘reservevoorraad’. ’Het gaat om zo’n 2 tot 5 milligram, vooral in de lever.

Hoe wordt B12 opgenomen en opgeslagen in je lichaam?

Vitamine B12 is in de voeding gebonden aan een eiwit. In de maag wordt onder andere door het maagzuur het eiwit losgekoppeld van de vitamine B12. Vervolgens bindt vitamine B12 in de dunne darm zich aan een ander eiwit: ‘Intrinsic Factor’. Dit eiwit wordt in de maag gemaakt, maar koppelt pas in de darm aan vitamine B12. Deze koppeling is nodig voor de opname van vitamine B12 in het lichaam. Dat gebeurt aan het einde van de dunne darm. Werkt deze koppeling niet goed dan zou een tekort kunnen ontstaan. Waarschijnlijk neemt je lichaam zo’n 40 tot 50% van de vitamine B12 die je binnenkrijgt op.

Bronnen van vitamine B12

Vitamine B12 zit in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren.
Ook in plantaardige producten kan vitamine B12 voorkomen, bijvoorbeeld in gedroogd zeewier en algen. Maar een groot deel hiervan is een variant die niet actief is en het lichaam niet goed opneemt.

Vitamine B12 komt vrijwel alleen in dierlijke producten voor omdat het wordt gemaakt door bepaalde bacteriën in het maag-darmkanaal van dieren. Ook mensen maken op die manier vitamine B12 aan in de dikke darm, maar ons lichaam neemt deze vitamine B12 daar niet op. Het is daarom belangrijk dat we vitamine B12 via de voeding binnenkrijgen.

Waarvoor is vitamine B12 noodzakelijk?

Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof.
Vitamine B12 draagt bij tot een normale vorming van rode bloedcellen en kan het gebrek aan energie helpen verminderen bij vermoeidheid en futloosheid, bevordert de natuurlijke energie in het lichaam, draagt bij aan het normale functioneren van het immuunsysteem, draagt bij aan een normale mentale performance / normaal psychologisch functioneren en aan hersen- en zenuwfuncties betrokken bij het leervermogen. Als laatste draagt vitamine B12 bij aan het normale werking van de zenuwen.

Klachten bij een vitamine B12 tekort

Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot een vorm van bloedarmoede: macrocytaire anemie. Door bloedarmoede kun je last hebben van bijvoorbeeld moeheid, duizeligheid, hartkloppingen en oorsuizen. Ook kan het tekort aan vitamine B12 neurologische gevolgen hebben, zoals tintelingen in de vingers (paresthesie), geheugenverlies, coördinatiestoornissen of spierzwakte in de benen.
Een tekort aan vitamine B12 komt niet vaak voor, mede omdat het lichaam vitamine B12 kan opslaan en dus een voorraadje heeft.
Maar een tekort komt vaker voor dan algemeen aangenomen. In Nederland heeft 3-5% van de bevolking een tekort. Dat komt neer op ongeveer een half miljoen mensen.

Krijg je langere tijd te weinig vitamine B12 binnen, dan is dat pas na een tijdje merkbaar. Pas na enkele maanden, of zelfs een jaar. Je lichaam maakt eerst de voorraad op.

Een grotere kans op een tekort ontstaat als je geen dierlijke producten eet of te weinig van het eiwit Intrinsic Factor hebt, waardoor je lichaam de vitamine B12 niet goed kan opnemen. Ook kan de opname van vitamine B12 door de darm zijn verlaagd bij maag-darminfecties en bij aandoeningen waarbij de productie van maagzuur verminderd is. Ouderen hebben vaker een vitamine B12 tekort doordat de productie van maagzuur afneemt.

Advies bij een tekort

De huisarts kan vaststellen of er sprake is van een vitamine B12-tekort. Als iemand een tekort heeft, dan kan dit bijna niet via de voeding worden aangevuld. De huisarts bepaalt dan of het tekort wordt aangepakt via vitamine B12-injecties of een supplement met een verhoogde dosis vitamine B12. Blijf bij twijfel niet doorlopen met klachten, maar ga voor advies naar een deskundige zodat een tekort op tijd kan worden vastgesteld en verholpen.

Veganisten

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Veganisten wordt daarom aangeraden een vitamine B12-supplement te slikken of producten te gebruiken met toegevoegd vitamine B12.