Moment...

Laatste blogs


BLOG: Tips voor een natuurlijke ontgifting van het lichaam

Detox je lichaam door het natuurlijke ontgiftingsproces te ondersteunen


Denk jij bij ontgiften meteen aan vieze drankjes, theeën of vasten? Dan ben je niet de enige.

Maar er zijn ook natuurlijke manieren om het ontgiftingsproces van je lichaam een handje te helpen.

Waar een crash dieet of sapkuur je lichaam soms van slag kan maken, zijn deze tips gemakkelijk iedere dag toe te passen.


Het ondersteunen van het natuurlijke ontgiftingsproces

Een van de beste manieren om je lichaam te helpen zich te ontdoen va
n giftige stoffen is door het natuurlijke proces te ondersteunen. Wanneer we slapen zijn iedere nacht vele processen aan de gang. Zo is
je lever hard aan het werk om opgehoopte gifstoffen te verwijderen. Je kunt dit proces ondersteunen door je lever te helpen dit zo effectief mogelijk te doen.

Waarom een natuurlijke detox?

Er zijn verschillende redenen te bedenken om je lichaam te detoxen. De tijd waarin we nu leven zorgt voor een grote belasting van ons lijf. De lucht om ons heen, de voeding die we tot ons nemen en ook het gebruik van tabak en alcohol veroorzaakt schadelijke stoffen. Ons detox systeem draait dus vaak overuren en dat kan gevolgen voor ons lichaam hebben. Denk hierbij aan vermoeidheid, slapeloosheid, huidproblemen of hoofdpijn. Het reinigen van je lichaam kan een positieve invloed op deze klachten hebben.
Detoxen verbetert ook je spijsverteringssysteem en geeft het je huid een mooie boost. Zo straal je van binnen en van buiten!

1: Begin de dag met een glas lauwwarm water met citroensap of een vers geperst groentesapje

Omdat wanneer je in de ochtend opstaat je lever nog volop bezig is met het ontgiftingsproces en je spijsvertering nog in rust verkeert, is het aan te raden om iets te nemen dat je lever ondersteunt en je spijsverteringstelsel nog met rust laat. Heel fruit of smoothies bevatten nog vezels en daarmee moet je spijsvertering aan het werk. Beter kun je daarom lauw water met citroensap of een groentesapje nemen. Na ongeveer 2 uur kun je een vast ontbijt nemen.

2: Voeg ontgiftende voedingsmiddelen toe aan elke maaltijd

Je kunt er heerlijk mee koken én het gebruik van onderstaande voedingsmiddelen heeft een ontgiftende werking.
  • Knoflook, ui, prei en bieslook.
  • Kruiden als gember, kurkuma, peterselie, koriander, komijn, cayennepeper.
  • Citrusvruchten als citroen, limoen, sinaasappel en grapefruit.
  • Extra Virgin kokosolie.
  • Licht bittere groenten als andijvie, waterkers, bietenloof, rucola.
  • Koolachtigen als boerenkool, spruitjes, broccoli en bloemkool.
  • Kleine porties niet al te zoet fruit, zoals zure appels en bessen.
  • Bieten en wortelen.
Je kunt bovenstaande groentes, fruit en specerijen natuurlijk ook blenden in een heerlijke smoothie voor tussendoor.

3: Ga lekker bewegen!

Je hart gaat er sneller van kloppen, het bloed stroomt sneller door je lijf en zo raak je sneller afvalstoffen kwijt.
Daarnaast ga je er lekker van zweten zodat je de giftige stoffen ook direct afvoert.
Als laatste stimuleer je met sporten je lymfesysteem. Beweging is nodig om dit systeem optimaal te laten werken omdat het geen pomp heeft zoals het hart met de bloedvaten doet.
En niet geheel onbelangrijk: met sporten detox je ook je geest!
Er zijn ook speciale yoga-oefeningen die gericht zijn op het detoxen van het lichaam.

4: Vergeet je huid niet

Als je je bedenkt dat je huid je grootste orgaan is dan moeten we dit dus zeker niet overslaan in ons detox-ritueel.
Je kunt je huid scrubben met een grof scrubzout of je maakt gebruik van een borstel. Het borstelen en scrubben stimuleert de lymfecirculatie, je verwijdert dode, oude huidcellen en het opent je porieën.
Pas het scrub-ritueel toe vóórdat je gaat douchen of in bad gaat.

5: Ga lekker naar buiten

Ontspanning en frisse lucht is erg belangrijk voor het lichaam. Stress is kwalijk en zal het ontgiftingsproces niet ten goede komen. Zorg er daarom voor dat je iedere dag buiten komt om een frisse neus te halen. Het zorgt voor een goede ademhaling, wat je ontspannender maakt en levert je veel vers zuurstof op. Daarnaast stimuleert een diepe ademhaling ook weer het lymfesysteem.

6: Slaap

Dit nemen we vaak voor lief. We gaan laat naar bed, zitten uren voor de tv of op onze mobiele telefoons en ook willen we in het weekend vaak langer opblijven voor onze sociale verplichtingen, misschien nog wel met de nodige alcoholische versnaperingen en borrelhapjes. Dit zorgt voor een verstoorde melatonine-aanmaak en voor een aanvoer van giftige stoffen.
We slapen minder en minder goed. Omdat het meeste ontgiften in de nacht in onze slaap gebeurt is een goede nachtrust dus erg belangrijk. Ben je bovenstaande punten toe aan het passen in je leven, neem ook je slaappatroon onder de loep. Ga op tijd naar bed zodat je zeker 8-9 uur slaapt, verminder (vermijd) onnodig lang naar een scherm staren en hou er regelmaat op na. Je lichaam komt makkelijker in slaap, in diepere slaap en is daardoor veel beter in staat zichzelf te herstellen en te reinigen.

7: Neem een massage

Hou je van een massage op z'n tijd? Neem eens een drukpuntmassage. Deze is gericht op het afvoeren van afvalstoffen en kan gericht worden ingezet in het detox-proces.