Moment...

Laatste blogs


BLOG: Onrustige benen. Wat kun je er tegen doen?

Rusteloze benen: oorzaken en oplossingen op een rij.

Niet stil kunnen liggen, een krampachtig en tintetelend gevoel in de benen en steeds de drang om te bewegen voelen.
Zo worden de klachten van rusteloze benen het vaakst omschreven. Een vervelende kwaal die je uit je slaap kan houden en waar je het liefste zo snel mogelijk vanaf wil. Wat is de oorzaak van rusteloze benen en wat kun je doen om het te verhelpen?


De meest voorkomende oorzaken van rusteloze benen

De oorzaak van onrustige, vermoeide benen is niet altijd duidelijk. Rusteloze benen komen vaak voor bij oudere mensen en meer bij vrouwen dan bij mannen. Het komt vaker voor bij mensen die roken of bloedarmoede hebben. Ook wordt het vaker geconstateerd bij mensen die een vitamine- / mineralengebrek hebben.

Het zou onder andere veroorzaakt kunnen worden door:

1. verminderde doorbloeding     
2. overgewicht
3. stress  
4. zenuwaandoeningen
5. medicijngebruik
6. nierziekte of minder goede werking van de nieren
7. zwangerschap (na de bevalling verdwijnen de klachten vaak vanzelf)

Symptomen van onrustige benen

1. een vervelend en onrustig gevoel in de (onder)benen en kuiten
2. tintelingen diep in de benen en kuiten
3. krampen in de benen en kuiten
4. vermoeide benen
5. zware benen
6. het gevoel hebben de benen te moeten bewegen

De klachten zijn ’s nachts en wanneer je wil gaan slapen het ergst. Door de korte nachten kun je last hebben van slaapgebrek, vermoeidheid en vermoeide, zware benen. Ook kunnen de klachten van rusteloze benen soms voorkomen in de bovenbenen, voeten en armen. Het vervelende gevoel is niet pijnlijk, maar je hebt een drang tot bewegen om het onrustige gevoel te verminderen.

Tips om klachten van rusteloze benen te verminderen.

Magnesium en rusteloze benen

Magnesium, en dan met name Magnesium Citraat, kan bijdragen aan het verminderen van de klachten van onrustige benen. Magnesium is goed voor de werking van de spieren en het zenuwstelsel. Het speelt een rol bij het behoud van soepele spieren en bij de botaanmaak. Ook voor zware, vermoeide benen biedt Magnesium dus een oplossing, doordat het de spieren direct ontspant.

Magnesium komt voor in voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld bananen. De best-opneembare vorm van Magnesium is Magnesium Citraat. Vind je het lastig om tabletten in te nemen? Orthovitaal biedt Magnesium Citraat capsules die je open kunt breken als oplossing en er is ook een vloeibare variant.

Masseer je benen

Een massage kan de klachten van onrustige benen in de nacht verminderen. Masseer een paar uur voordat je gaat slapen je benen. Dit zorgt voor een betere bloedsomloop én een massage werkt rustgevend en ontspannend. Gebruik voor de ontspanning van de benen een fijne spierolie bv met magnesium als bestanddeel. Dit zorgt direct voor ontspanning.


Neem wisselbaden

Je kan wisselbaden nemen en je voeten 3 minuten in een warm bad houden, vervolgens 3 seconden in koud water, en dit proces gedurende 20 minuten herhalen. Je zult merken dat de pijn in de benen minder wordt!


Andere leefregels die je in acht moet nemen om rusteloze benen te verminderen:

  • Vermijd cafeïnehoudende producten en alcohol. Deze kunnen ervoor zorgen dat klachten intenser worden en langer aanhouden. Deze producten zorgen voor onrust in je lichaam.
  • Neem genoeg vitaminen en mineralen tot je met bv een multi. Een vitaminegebrek kan zorgen voor een onbedwingbare onrust in je benen. Door de oorzaak aan te pakken zullen de symptomen vanzelf verdwijnen. Laat voor de zekerheid één keer in het jaar het ijzergehalte meten.
  • Stop met roken.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, minimaal 1x per week 1 uur intensief en iedere dag minimaal een half uur matig intensief.
  • Houdt de spieren warm door een kruik of warm bad.
  • Zorg voor goede stoelen zodat je je benen gemakkelijk kunt bewegen.
  • Probeer bij lange reizen ieder uur op te staan en te wandelen. Hier zijn ook speciale oefeningen voor.
* Raadpleeg bij twijfel of langdurige klachten altijd een (huis)arts of specialist.