Moment...

Laatste blogs


VITAMINE UITGELICHT: VITAMINE C

VITAMINE UITGELICHT: vitamine C

Een bekende vitamine voor de meesten van ons. We nemen deze vitamine snel ter hand wanneer we een griep of verkoudheid voelen

aan komen en daarom is Vitamine C vooral bekend als weerstand versterker.

Maar vitamine C is erg veelzijdig en voor veel meer processen in het lichaam erg belangrijk.


Wat is vitamine C?

Vitamine C, ook wel L-ascorbinezuur genaamd, is de belangrijkste wateroplosbare antioxidant in onze lichaamscellen. Dat wil zeggen dat deze vitamine oplosbaar is in water en zo ook getransporteerd wordt.
Vitamine C zit in fruit, groente en aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Om vitamine C zoveel mogelijk te behouden, is het belangrijk om groente in weinig water te koken, en niet langer dan nodig is.

Waar is vitamine C voor nodig?

Vitamine C is een belangrijke wateroplosbare antioxidant. Dit wil zeggen dat vitamine C ons lichaam beschermt tegen oxidatieve
schade van buitenaf. Vitamine C is ook nodig voor de vorming van bindweefsel.
Tevens helpt vitamine C de cellen beschermen tegen invloeden van buitenaf en helpt bij stress-situaties. Daarnaast is voldoende vitamine C vanb belang voor de lichaamseigen afweer.
Wanneer vitamine C wordt ingenomen tijdens of na de maaltijd, verhoogt het de opname van mineralen, zoals ijzer, uit de voeding. Vitamine C helpt bij de uitscheiding van zware metalen uit het lichaam.
In onze tabletten zijn tevens bioflavonoïden verwerkt, de van oorsprong natuurlijke co-factoren van Vitamine C.
Bioflavonoïden verbeteren de opname van vitamine C en hebben zelf ook invloed als antioxidant.

Gezondheidseffecten

Vitamine C draagt bij tot:

* de normale collageenvorming voor de normale werking van de bloedvaten;
* de normale collageenvorming voor de normale werking van de botten;
* de normale collageenvorming voor de normale werking van het kraakbeen;
* tot een normaal energieleverend metabolisme;
* verhoogt de ijzeropname;
* de normale werking van het immuunsysteem;
* de bescherming van cellen tegen oxidatieve schade;
* de vermindering van vermoeidheid en moeheid;
* de normale werking van het zenuwstelsel


Een tekort aan vitamine C:

Bij een langdurig ernstig tekort kan verminderde weerstand, vertraagde wondgenezing en uiteindelijk scheurbuik ontstaan. De verschijnselen zijn tandvleesbloedingen, onderhuidse en inwendige bloedingen.

Een overschot aan vitamine C:

Een teveel aan vitamine C kan schadelijk zijn, hoewel het overschot wordt uitgeplast. Meer dan 2 gram vitamine C per dag kan leiden tot darmklachten of diarree al is dit per persoon verschillend en kunnen waardes verminderd zijn door ziekte of zware inspanning.

Vitamine C in de voeding

Vitamine C is oplosbaar in water. Groente met deze vitamine kan daarom het best in weinig water en niet te lang worden gekookt en de stukken moeten niet te klein worden gesneden. Ook is vitamine C gevoelig voor verhitting en zonlicht. Blootstelling aan de lucht van gesneden, gepureerde of uitgeperste producten moet zoveel mogelijk vermeden worden. In een zuur, zoals in sinaasappel(sap), blijft vitamine C relatief goed intact.
Vitamine C 1000 (Ortho)
€ 10,25€ 9,95
Meer info
Bestel: