Moment...

Laatste blogs


VITAMINE UITGELICHT: VITAMINE D

VITAMINE UITGELICHT: vitamine D

In de winter hoor en zie je veel uitingen met betrekking tot vitamine D. Dit komt omdat zonlicht nodig is voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Wanneer je uit de winter komt kan het dus zijn dat jouw voorraad beperkt is. Dit kan gevolgen hebben voor je botaanmaak, je spieren en je immuunsysteem. Tijd voor wat meer informatie over vitamine D.


Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Vitamine D wordt in de darm het best opgenomen als er ook vet of olie aanwezig is. De gemiddelde opname van vitamine D wordt geschat op 80%. Het lichaam kan vitamine D opslaan in vetweefsel en organen, zoals de lever.

Waar is vitamine D voor nodig?

Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten en tanden. Het zorgt ervoor dat calcium en fosfor uit eten goed worden opgenomen en worden vastgelegd in de botten en tanden tijdens de groei. Daarnaast is vitamine D nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken, en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen. Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij het in stand houden van een goede spierfunctie.

Verder is vitamine D van belang is voor een goede werking van het immuunsysteem.

Gezondheidseffecten op een rij:

Vitamine D draagt bij tot:

* normale calciumgehalten in het bloed;
* draagt bij aan de instandhouding van sterke botten en tanden;
* draagt bij tot de normale opname/het normale gebruik van calcium en fosfor;
* helpt bij het celdelingsproces;
* de normale werking van het immuunsysteem (ook bij kinderen);
* speelt een rol bij het behouden van soepele en sterke spieren;
* Vitamine D helpt om de risico's van vallen te verminderen, in verband met houdingsinstabiliteit en spierzwakte.
Vallen is een risicofactor voor botbreuken bij mannen en vrouwen vanaf 60 jaar.


Een tekort aan vitamine D:

Een tekort aan vitamine D kan bij jonge kinderen rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken. Deze ziekte zorgt voor afwijkingen aan het skelet. Bij volwassenen en ouderen kan door een vitamine D-tekort op den duur botontkalking of osteoporose en/of spierzwakte optreden. Hierbij verhoogt het valrisico en daarmee de kans op botbreuken.

Een overschot aan vitamine D:

Bij langdurig gebruik van hoge doseringen boven de aanvaardbare bovengrens (zie voedingsadvies hieronder) kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Met een normale voeding en het opvolgen van het advies voor inname speelt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D.

Vitamine D-supplementen voor bepaalde groepen

Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen. Zo is voor jonge kinderen aangetoond dat een vitamine D-supplement het risico op rachitis vermindert en voor ouderen het risico op vallen en botbreuken kleiner maakt. Voor zwangere vrouwen vermindert het de kans op een kind met een te laag geboortegewicht. Mensen met een getinte of donkere huid maken minder vitamine D aan in de zon. En ook als huid niet vaak in de zon komt omdat iemand bijvoorbeeld weinig buitenkomt of een sluier draagt wordt er geen vitamine D aangemaakt. Voor deze groepen wordt extra vitamine D geadviseerd.