Moment...

Laatste blogs


VITAMINE UITGELICHT: Vitamine D: de basis van sterke botten en spieren!

Vitamine D is een cruciale vitamine voor onder andere het behoud van gezonde botten en soepele spieren. Zeker naarmate we ouder worden krijgen we vaak minder van deze vitamine binnen en maken we er minder van aan. En dat terwijl vitamine D belangrijk is voor tal van processen in ons lichaam. Het Voedingscentrum raadt dan ook bepaalde groepen mensen aan om vitamine D aan te vullen met een supplement. Dit geldt bijvoorbeeld voor kinderen, ouderen en mensen met een getinte of donkere huidskleur. Hieronder alles wat je moet weten over vitamine D en of het voor jou noodzakelijk is om extra aan te vullen.


Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan aanmaken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Zonlicht is daarmee de belangrijkste bron van vitamine D. Daarnaast zit de vitamine ook in onze voeding: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt ook toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Omdat vitamine D een vetoplosbare vitamine is, wordt deze het beste opgenomen als er ook olie of vet ingenomen wordt. Bij een supplement wordt hier altijd rekening mee gehouden en is de vitamine opgelost in een olie, zoals olijfolie of sojaboonolie.

Waar is vitamine D voor nodig?

Het lichaam heeft vitamine D onder andere nodig voor het behoud van stevige botten en tanden. Het zorgt ervoor dat calcium en fosfor uit eten goed worden opgenomen en worden vastgelegd in de botten en tanden tijdens de groei. . Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij het in stand houden van een goede spierfunctie. Verder is vitamine D van belang is voor een goede werking van het immuunsysteem.


Gezondheidseffecten op een rij:

Vitamine D:

  • speelt een rol in de calciumhuishouding;
  • is nodig voor de normale groei en ontwikkeling van de botten van kinderen;
  • is goed voor het skelet;
  • is belangrijk voor sterke botten en tanden;
  • verhoogt de calciumopname in de botten;
  • helpt bij het celdelingsproces;
  • ondersteunt het immuunsysteem van kinderen;
  • ondersteunt de afweer van het lichaam;
  • voor het behoud van soepele en sterke spieren;
  • helpt om de risico's van vallen te verminderen, in verband met houdingsinstabiliteit en spierzwakte*
*Vallen is een risicofactor voor botbreuken bij mannen en vrouwen vanaf 60 jaar.


Kan ik te weinig vitamine D binnen krijgen?

Bij jonge kinderen kan een tekort aan vitamine D rachitis veroorzaken (Engelse ziekte). Dit zorgt voor afwijkingen aan het skelet. Voor volwassenen, met name ouderen, kan een tekort aan vitamine D op den duur botontkalking (osteoporose) en/of spierzwakte veroorzaken. Hierdoor verhoogt het de kans op vallen.

Kan ik teveel vitamine D binnen krijgen?

Met een normale voeding en het opvolgen van het advies voor inname speelt het risico op een overschot niet.
De aanvaardbare bovengrens van de vitamine D-inname voor volwassenen en kinderen van 11 t/m 17 jaar is 100 microgram per dag. Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar is de grens 50 microgram per dag en voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D.

Vitamine D-supplementen voor specifieke doelgroepen

Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen. De Gezondheidsraad beveelt senioren en mensen met een donkere huidskleur aan extra vitamine D te gebruiken ter versterking van de botten.
Ook voor kinderen en zwangere vrouwen ligt er een advies om extra vitamine D te nemen.

Benieuwd hoeveel vitamine D jij nodig hebt? Vraag het ons, we helpen je graag met een vrijblijvend advies!



Oesterkalk met D3
120 tabletten (650010)
€ 12,88
Meer info
Bestel:
Vitamine D Complex (Osteo K2 D3)
90 tabletten (1801)
€ 25,24
Meer info
Bestel:
Vitamine D3 - 25mcg
€ 20,50€ 15,45
Meer info
Bestel: