Moment...

Laatste blogs


BLOG: Man in de overgang: de penopauze

Wist jij dat mannen ook in de overgang komen?

Bij vrouwen is het een bekend fenomeen, de overgang. Maar ook bij het mannelijke geslacht is er een overgang te bespeuren, de penopauze of andropauze genoemd. Mannen in de penopauze kunnen klachten ervaren die te maken hebben met libido, immuunsysteem, botten en spieren. De symptomen zijn vaak wat subtieler, maar kunnen zeker als vervelend worden ervaren. Tijd om wat dieper in de mannelijke menopauze te duiken.


Wat is de penopauze?

Als mannen ouder worden neemt het testosterongehalte langzaam af.
Dit is te vergelijken met de afname van oestrogeen bij de vrouwen. Testosteron heeft invloed op de hersenen, het libido, immuunsysteem, erectiekracht, botten en spieren. Het is dus erg belangrijk voor veel processen in het mannelijk lichaam.

Vanaf het 40e levensjaar neemt het testosteron langzaam af. Niet zo snel als de oestrogeenspiegel bij vrouwen in de overgang, maar mannen kunnen er zeker wat van merken. Denk hierbij aan een verminderd libido, opvliegers, zweetaanvallen en minder energie.

Symptomen mannelijke overgang

  • opvliegers, zweetaanvallen;
  • erectieproblemen;
  • een lager libido;
  • verminderde spierkracht of uithoudingsvermogen;
  • humeurigheid, depressieve klachten;
  • brozere botten / botontkalking;
  • bloedarmoede;
  • lusteloosheid, vermoeidheid
  • naast de daling van testosteron, stijgt tegelijkertijd de productie van het vrouwelijke hormoon oestrogeen licht. Gevolg: vet stapelt zich meer op rond de buik en heupen. Het welbekende "ouderdomsbuikje" is hieraan te wijten.

Wat te doen aan overgangsklachten bij mannen?

Als je zeker wilt weten dat je als man in de overgang bent, kun je bij de huisarts je testosterongehalte laten testen. Dit geeft een uitstekende waarde van het testosteron en vertelt je dus ook of je in de overgang bent. Deze test is er overigens ook voor de vrouw.

Wil je niet direct naar de huisarts stappen maar zelf de controle over je overgang krijgen?
Neem dan eens de volgende tips in acht:
  • stop met roken;
  • eet gevarieerd en let op je gewicht. Veel groenten, maar ook vis en vlees.
  • start met krachttraining. Krachttraining stimuleert de testosteronproductie. Twee keer per week een krachttraining van een half uur is voldoende.
Wil jij weten of jouw klachten misschien veroorzaakt worden door de overgang?
Met deze zelftest krijg je binnen enkele minuten een indicatie.