Moment...

Laatste blogs


BLOG: Melatonine, veiligheid en gebruik

Effecten en veiligheid melatonine supplementen

Melatonine is veelvuldig te zien in de media en de discussie gaat dan vaak over de veiligheid en de werking er van. Ook wij krijgen we hierover vragen. In deze blog antwoorden op de meest gestelde vragen over melatonine: Wat is melatonine? Waarvoor kan ik het gebruiken? En hoe gebruik ik het veilig?

Wat is melatonine?

Ons lichaam maakt melatonine aan om het ritme van slapen en wakker zijn te reguleren.

De productie vindt plaats in de pijnappelklier, een kleine klier in de hersenen. De aanmaak van melatonine is gerelateerd aan de hoeveelheid licht die via onze ogen binnenkomt. Wanneer het gaat schemeren komt de productie op gang. Melatonine wordt ’s avonds en ’s nachts geproduceerd. Je lichaam krijgt hiermee het seintje dat het tijd is voor de nacht om zo ontspannen te kunnen slapen.

Wat zijn de effecten van melatonine?

Het gebruik van melatonine als voedingssupplement kan er voor zorgen dat je sneller in slaapt valt. Ook zou het kunnen helpen de ervaring van gevoelens van een jetleg te verminderen.

Wat staat er op verpakking van een supplement met melatonine?

Fabrikanten van supplementen met melatonine mogen uitleggen wat de effecten zijn van de supplementen. Dit noemen we gezondheidsclaims. Alleen claims die zijn toegestaan in wetgeving mogen worden gebruikt. Voor de stof melatonine mogen de claims over sneller in slaap vallen (> 1mg melatonine) en jetlag (> 0,5 mg melatonine) worden vermeld op de verpakking.

Veilig gebruik melatonine

De basis van een goede nachtrust is regelmaat, rust en ontspanning. Maak je hoofd leeg voordat je gaat slapen en bouw de dag langzaam af. Probeer rond dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan. Je lichaam raakt hier aan gewend en zal zijn afgifte van melatonine hier ook op aanpassen. Daarnaast kan je af en toe, bijvoorbeeld in een drukke periode, melatonine gebruiken als aanvulling.

Wanneer je een melatonine supplement gebruikt neem je dit ongeveer 1 à 2 uur voor het slapen in (zoals vermeld op het etiket).
Bij gebruik van een melatonine supplement met een hoge dosering is het advies dit niet langer dan 3 weken achtereen te gebruiken.
Voor kinderen jonger dan 12 jaar en voor zwangere vrouwen wordt gebruik van supplementen met melatonine afgeraden. Daarnaast is het goed alert te zijn als je ook geneesmiddelen gebruikt die een werking hebben in de hersenen. Dit kan een interactie veroorzaken. Raadpleeg daarom bij twijfel altijd een arts of deskundige.

Welke dosering moet ik slikken?

Melatonine supplementen op de markt bevatten verschillende doseringen. Van de 2mg zijn de effecten onderzocht. Van de 1,3 en 5mg
is dit niet het geval. Soms is een lage dosering wenselijk en soms kan met een hogere dosering het juiste effect worden bereikt. Dat kan in ieder mens verschillen. Er zijn tests beschikbaar om uit te vinden welke dosering bij jou past. Raadpleeg hiervoor een deskundige.

Kan ik melatonine supplementen gebruiken als ik slecht slaap?

Het is belangrijk om melatonine op een juiste manier te gebruiken. Wanneer er sprake is van een langdurig slaapprobleem is het verstandig je huisarts of deskundige te raadplegen. Als je melatonine supplementen op de juiste manier inzet en de gebruiksinstructie op de verpakking goed leest en opvolgt is een melatonine supplement veilig in gebruik.