Moment...

Laatste blogs


SUPPLEMENT UITGELICHT: MAGNESIUM

SUPPLEMENT UITGELICHT: Magnesium

Magnesium is nodig voor de energiestofwisseling in het lichaam, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Verder geeft magnesium stevigheid aan het skelet en is het nodig voor de opbouw van spieren. Het draagt ook bij aan de energievoorziening van ons lichaam.


Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal. Het komt voor in verschillende voedingsmiddelen.

Je lichaam neemt magnesium op aan het einde van de dunne darm. De opname van magnesium uit de voeding varieert van 20 tot 60%. Dit hangt af van de hoeveelheid die in de voeding zit.
Voedingsvezel en fosfor verminderen de opname van magnesium, net als bij zink. Voedingsvezel en fosfor komen voor in fruit, groenten en granen. Ook is het absorptiepercentage van magnesium afhankelijk van de hoeveelheid eiwit, oxaalzuur of fytinezuur dat in de darm aanwezig is.


Waar is magnesium voor nodig?

Magnesium is belangrijk voor verschillende processen in het lichaam, waaronder de botten, spieren, tanden, geheugen en bij vermoeidheid.

Gezondheidseffecten op een rij:

Magnesium

  • draagt bij tot de instandhouding van normale botten;
  • speelt een rol in (het proces van) weefselgroei en - ontwikkeling;
  • helpt bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam.;
  • ondersteunt het energieniveau;
  • helpt de tanden sterk te houden;
  • draagt bij aan het functioneren van het geheugen;
  • draagt bij aan leerprestaties/-vermogen;
  • draagt bij aan een heldere geest;
  • speelt een rol bij het behouden van soepele spieren;
  • heeft een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en moeheid;
  • heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel.

Waar zit magnesium in?

Magnesium komt voor in verschillende voedingsmiddelen. Het zit in volkorenbrood en andere volkoren graanproducten, groente, noten, melk en melkproducten en vlees. Ook (mineraal)water kan bijdragen aan de inname van magnesium.

Een tekort aan magnesium:

Een tekort aan magnesium komt niet snel voor. Magnesium zit namelijk in veel voedingsmiddelen. Het kan wel ontstaan als bijvoorbeeld je nieren of darmen niet goed functioneren. De klachten die kunnen ontstaan bij een tekort zijn lusteloosheid, vermoeidheid, spierkrampen en in ernstige gevallen hartritmestoornissen.

Een tekort is door een arts moeilijk vast te stellen door bloedonderzoek omdat maar 1% van de magnesium in je lichaam in het bloed te vinden is. De rest zit in de botten, tanden, spieren, cellen en zenuwweefsel.

Een overschot aan magnesium:

Bij meer dan 250 milligram magnesium per dag extra, dus naast de magnesium in je eten, kunnen darmklachten zoals diarree ontstaan.


Magnesium citraat forte
€ 17,77
Meer info
Bestel: