Moment...

Laatste blogs


Met deze tips voorkom jij een jetlag

Wanneer je ver reist, zowel naar het oosten als naar het westen, passeer je in razendsnel tempo verschillende tijdzones. De tijd op de plaats van bestemming wijkt veel af van de tijd op de plaats van vertrek. Je biologische klok kan hierdoor flink ontregeld raken met vervelende klachten tot gevolg. Dit wordt een jetlag genoemd. De klachten lopen uiteen en verschillen per persoon. Wat een jetlag precies is en hoe je er voor zorgt dat je lichaam zich gemakkelijk(er) aanpast lichten we graag toe.

Wat is een jetlag?

Je inwendige klok loopt in een bepaald ritme dat is afgestemd op tijd en de handelingen die je doet. Je eet en slaapt vaak op dezelfde tijden en ook de biologische processen lopen volgens een bepaald ritme op de dag.

Jouw interne biologische klok is hier voor verantwoordelijk. Deze wordt aangestuurd vanuit een gebied in de hersenen, de hypothalamus. Daarnaast zitten in je lichaamscellen klokgenen. Deze twee werken erg goed samen.

Klokgenen werken als regelaars en bepalen welke cellen welke eiwitten vrijmaken. Met deze eiwitten worden allerlei processen in ons lichaam aangestuurd. Ze werken volgens een vast ritme van ongeveer 24 uur, met elk proces op een bepaald tijdstip actief. Slaap en eet je op andere tijden en heb je een andere dagindeling dan gebruikelijk, dan kunnen deze processen verstoord raken. Vermoeidheid, uit je doen zijn en verstoorde eetlust kunnen dan optreden. Dit kan enkele dagen aanhouden.

Symptomen

- vermoeidheid, die een dag of vijf kan aanhouden
- desoriëntatie
- uitdroging
- verminderde energie en concentratie
- verstoringen in de eetlust, je hebt geen trek tijdens de maaltijden maar kan op de meest ongebruikelijke tijden ineens hevige trek krijgen.
- diarree
- slaapstoornissen
- migraine na vermoeidheid


Tips om een jetlag te voorkomen of te beperken

De best oplossing is om je lichaam langzaam te laten wennen aan het tijdsverschil in de week voor vertrek. Ga bij reizen naar het westen één tot twee uur later naar bed. Sta ook één tot twee uur later op. Bij reizen naar het oosten is het omgekeerd: één tot twee uur vroeger naar bed en uit bed.

Zet zodra je uit het vliegtuig stapt direct je horloge en telefoon op de tijd van de plaats van bestemming.
Probeer ook het ritme van de dag aan te nemen. Kom je in de nacht aan dan is het verstandig om ook te gaan slapen. Lukt dit niet goed probeer dan toch wat rust te nemen en pas uit bed te komen als de ochtend intreedt. Andersom geldt ook dat wanneer je overdag aankomt maar het in je vertrekland eigenlijk nacht is toch wakker te blijven totdat het schemerig wordt en pas naar bed te gaan in het donker. Zo went je lichaam het snelste aan het dag- en nachtritme door middel van licht en donker. Overdag slapen is dan ook niet aan te raden omdat dit de biologische klok alleen maar meer van slag brengt.

Eet eiwitrijke voeding overdag om voor extra energie te zorgen. Uiteraard is het ook slim om te eten op de tijdstippen dat er op de plaats van bestemming ook wordt gegeten. Eet en drink tijdens je reis geen koffie, alcohol of chocolade. Deze stoffen kunnen je biologische klok beïnvloeden.


Melatonine

Bij het verschuiven van het slaap-waakritme is er een speciale rol weggelegd voor melatonine. Samen met fel licht en lichaamsbeweging.  Daarmee kun je je biologische klok verzetten, maximaal twee uur per dag. Je kunt melatonine inzetten om sneller in slaap te vallen


Melatonine Sleep Forte
120 tabletten (651090)
€ 20,09
Meer info
Bestel:
Melatonine 1mg
30 tabletten (899860)
€ 3,95€ 3,75
Meer info
Bestel:
Fytostar SleepFit totaal maxi
60 capsules (906450)
€ 23,15€ 21,99
Meer info
Bestel: