Moment...

Laatste blogs


Tips om minder suiker binnen te krijgen!

Je ontbijt met ontbijtgranen, eet netjes je salades en wanneer je een frisje drinkt is het een light variant. Je bent gezond bezig. Denk je. Maar wist je dat veel producten verborgen suikers bevatten? Dan zijn die gezonde ontbijtgranen ineens niet meer zo gezond en die salade kun je misschien beter zonder die dressing eten. Anders krijg je toch gemiddeld zo'n 1,5-2 keer teveel suiker binnen. En dat is niet goed voor je gezondheid. Met onze tips hou jij op een simpele manier de controle over je suikerinname en dat is wél goed voor je gezondheid!


1. Ga zonder trek boodschappen doen

Heb je trek en moet je nog boodschappen doen? Dan is het verstandig om eerst iets kleins te eten voordat je naar de supermarkt gaat. Uit onderzoek van de Amerikaanse Cornell University blijkt namelijk dat je meer calorierijke producten – die vaak veel suiker bevatten – koopt wanneer je maag rammelt. Je lichaam heeft handige trucjes om je over te halen toch voor de bijl te gaan. Ben het te slim af en eet alvast iets voordat je gaat winkelen.

2. Let op wat je drinkt

Dat er veel suikers en zoetstoffen in frisdrank zitten (ook in lightproducten!), zal geen verrassing voor je zijn. Maar ook sappen in pak en dranken waar je het misschien niet van verwacht, kunnen suikerbommetjes zijn. Bekijk daarom eens op jouw favoriete drank hoeveel suiker deze bevat. De eerste stap in een gezond(ere) levensstijl is bewustwording.

Met het warme weer van afgelopen tijd is het sowieso erg verstandig om veel water of verse thee te drinken. Dit is de meest gezonde keuze. Wil je toch een (fris)drankje met een lekker smaakje drinken? Neem dan eens een glas sparkling water met een schijf sinaasappel of stukjes munt.

3. Duik zelf de keuken in

Soep uit blik, groente uit een potje en een lekkere jus of saus uit een flesje. We maken ons er allemaal weleens schuldig aan. Van sauzen uit een pot tot kant-en-klare saladedressings en zelfs krokante muesli: vaak bevatten deze producten onnodig veel suiker. Wil jij weten wat je eet? Kijk dan eens hoe je deze producten zelf kunt maken. Het kost wat moeite maar je weet wel precies wat er in zit! Zo hou je grip op je suikerinname.

4. Lees de etiketten van producten

Snap jij vaak ook maar weinig van wat er op het etiket van producten staat? Wanneer je in de ingrediëntenlijst kijkt zie je een tabelletje staan. Als je op zoek bent naar de suikers vind je ze onder "koolhydraten". Vaak worden ze ook nog uitgesplitst in "waarvan suikers". Zo kun je in één oogopslag zien hoeveel suikers een product bevat. Hou daarbij in de gaten dat ongeveer 5% van je calorieën per dag uit suiker afkomstig mag zijn. Bij een inname van 2000 calorieën per dag is dat 100 gram calorieën uit suiker per dag. Dit komt overeen met ongeveer 25 gram suiker.

5. Herken de synoniemen

Als je het woord suiker niet direct in de ingrediëntenlijst ziet staan dan wil dat niet zeggen dat er geen suiker in zit. Het is niet altijd letterlijk terug te vinden op de verpakking. Ga daarom ook op zoek naar woorden als glucosestroop, maltose, maltodextrine, fructose en maisstroop. Dit zijn synoniemen van suiker!