Moment...

Laatste blogs


Barbecue: is het nu gezond of ongezond?

Met het mooie weer van afgelopen tijd (en wie weet dat wat nog komen gaat?) hebben we allemaal er al een barbecue of twee er op zitten. Lekker met z'n allen in de buitenlucht en grillen maar. Omdat wij als consument steeds vaker gezondere keuzes willen maken is er op het gebied van barbecue nog een inhaalslag te maken. We vragen ons steeds vaker af: is barbecueën wel gezond? Welke schadelijke factoren spelen een rol? Kun je een gezonde(re) barbecue organiseren?


Gezond barbecueën, kan dat?

Hoe ga ik gezond barbecueën en is barbecueën eigenlijk wel gezond? Dat zijn 2 verschillende dingen, die natuurlijk wel samenhangen. De reden dat barbecueën als ongezond te boek staat komt door het volgende: de rook van hout en houtskool bevat namelijk voor mensen zeer schadelijke stoffen, PAK's. Dit zijn kankerverwekkende stoffen die kunnen ontstaan als eten aanbrandt.

Niet te vaak en op een verstandige manier barbecueën is het advies.  Zorg er voor dat je het vlees niet zwart laat worden. Dek de roosters eventueel af met aluminiumfolie om zo de druppels van het vet van het vlees niet in het vuur te laten vallen. Dit zorgt voor vlammen en dus verbranding. Neem lekker de tijd en bak op een laag vuurtje.


Een gezondere barbecue met groenten

Je maakt barbecueën ook een stuk gezonder door verse groente en fruit te gebruiken. Wist je dat je bijna alle verse groente op de barbecue kunt bereiden? Denk eens aan spiezen met champignons, courgette, tomaat, paprika of rode ui. Een lekkere maiskolf doet het ook erg goed op de barbecue.

Ook kun je ervoor zorgen dat er naast de gebruikelijk salades (rundvlees, huzaren, kartoffel) ook verse sla of rauwkostsalade op tafel staat. Wil je dan echt voor gezond gaan dan maak je de dressing zelf van pure ingrediënten en presenteer je deze naast de salade. De keuze is dan aan de gast.

Gezond nagerecht

Zijn je gasten nog niet voldaan? Als nagerecht of toetje heb je ook een heleboel mogelijkheden. Een (zelfgemaakt) waterijsje bijvoorbeeld. Of rijg stukjes ananas aan een spies en rooster deze kort. Zo zijn er nog veel meer fruitsoorten die zich prima laten bereiden op de barbecue. 


Tips voor veilig barbecueën

  • Steek de barbecue een uur van tevoren aan.
  • Leg het eten pas op het rooster als de kolen met een laagje witte as zijn bedekt en er geen vlammen meer te zien zijn.
  • Leg het rooster niet te dicht op het vuur, houd een afstand van 25 tot 40 centimeter aan.
  • Dep gemarineerde producten af voordat je ze op de barbecue legt.
  • Keer het product regelmatig.
  • Eet geen verbrande stukjes vlees, vis en groente.
  • Gebruik briketten van gezuiverde houtskool.
  • Snijd het vet van het vlees van te voren weg.
  • Pak vis of vlees in aluminiumfolie in of leg een aluminium schaaltje op de kooltjes om lekken van vet in het vuur te voorkomen.