Moment...

Laatste blogs


Je vakantiegevoel snel verdwenen? Met deze 3 bewezen tips hou jij je vakantiegevoel langer vast!

Vakanties gaan altijd te snel. Voor je het weet zit je weer op kantoor met een kopje koffie naar je beeldscherm te staren. De vakantie lijkt alweer ver weg. Maar gelukkig zijn er 3! bewezen manieren om dat vakantiegevoel net iets langer vast te houden.


Vakantie is noodzakelijk

Vakantie is heerlijk. Én vakantie is hard nodig. Het is daarom ook erg verstandig om per jaar al je vakantiedagen op te nemen.  Het slechte nieuws is: die vakantiedagen blijven beperkt, vakantie duurt niet eeuwig en dat vakantiegevoel daarna ook niet. Maar met een aantal wetenschappelijke onderzoeken is men er wel achter gekomen hoe je dat vakantiegevoel wat kunt verlengen en hoe je dat precies moet doen. 

Vakantiegevoel is beperkt houdbaar

Het slechte nieuws: je fijne vakantiegevoel is zo ongeveer 2 weken tot een maand na terugkeer houdbaar. Dit is ook sterkafhankelijk van hoe goed je hebt "afgeschakeld" op je vakantieadres. Dit wordt ook wel het "fade out effect" genoemd. Na die periode ben je weer terug op het punt waar je was vóór je vakantie, qua geluk, energie en motivatie. Tot deze conclusie kwam onderzoekster Jessica de Bloom van Tilburg University in het onderzoek ‘Effects of vacation from work on health and well-being: Lots of fun, quickly gone. Work and Stress’ uit 2010.

Zij beschrijft dat het "fade out effect" een natuurlijk fenomeen is, waarbij mensen zich in een bepaalde omgeving op een bepaalde manier voelen. Wanneer je thuis komt beland je al gauw weer in de reguliere werkomgeving en voel je je dus ook snel weer zoals je je normaal gesproken op die plek voelt. Het is dus niet te voorkomen en gemakkelijk te verklaren dat je snel terugvalt in je werk "state-of-mind".

Wat er vaak voor zorgt dat een terugval sneller gaat, is een stapel werk op je bureau en in je mailbox op dag één na je vakantie. Dit zorgt voor veel extra stress en laat het vakantiegevoel nog sneller wegebben. 

Hou je vakantiegevoel langer vast

Het goede nieuws is dat je je vakantiegevoel dus kunt verlengen. We kunnen niet allemaal drie keer per jaar op vakantie maar er zijn wel een aantal tips die er voor zorgen dat je dat fijne, ontspannen gevoel wat langer vast houd. Dit is met een beetje discipline zelf goed uit te voeren. 


1. Vermijd vakantie-inhaal-werk

Je gaat van prachtige stranden, lange wandelingen en relaxe vakantieavonden naar meters papierwerk, lange telefoongesprekken of honderden mailtjes die je aandacht vragen. En daar begint het. Je vakantiegevoel verdwijnt als sneeuw voor de zon. 

Dat concludeerden de Duitse wetenschappelijke vakantie-onderzoekers Sonnentag en Fritz in hun onderzoek ‘Recovery, Well-Being, and Performance-Related Outcomes: The Role of Workload and Vacation Experiences’ uit 2006.

Zij stellen dat tijdens vakantie het werk zich vaak opstapelt  waardoor de werknemer, bij terugkomst, eerst al deze taken moet wegwerken voordat hij aan zijn reguliere werktaken kan beginnen. Deze extra taken zorgen voor meer stress en hiermee verbruik je al snel de extra verkregen energie. Weg vakantiegevoel, weg welzijn.

Is het in jouw job moeilijk om er voor te zorgen dat je na de vakantie geen inhaalwerk hebt? Plan dan de tijd die je na je vakantie nodig hebt om de tijdens je vakantie binnengekomen mails en ander werk te verwerken, vóór je vakantie (ruim) in in je agenda. 

Ga tijdens deze ingeplande tijd na je vakantie ook écht aan de slag met je mails en verwerk ze één voor één om te komen tot een lege inbox en heldere prioriteiten. Laat je dus niet verleiden om bij terugkomst gelijk op allerlei ad-hoc verzoeken van collega’s en klanten in te gaan.  Je zou zelfs het out-of-office-bericht één of twee dagen langer kunnen laten staan. Zo creëer je voor jezelf ruimte om eerst het noodzakelijke overzicht terug te krijgen. En dat geeft rust. 

2. Denk op het werk aan werk, en op vakantie aan vakantie

Natuurlijk droom je op je werk over je aanstaande vakantie en dat is natuurlijk helemaal prima. Maar andersom is uit den boze : denken aan je werk tijdens vakantie. 

Niet alleen haal je jezelf uit het vakantiemoment, wanneer je op een Spaans terrasje aan die vervelende mail van vorige week denkt. Het ruïneert daarnaast op voorhand je vakantiegevoel bij terugkomst. 
Het duo Sonnentag en Fritz concludeerden dit ook in hun onderzoek. Negatieve reflectie op het werk tijdens vakantie voorspelde directe afwezigheid van welzijn direct na de vakantie, of binnen 2 weken na terugkomst.
Het lijkt erop dat negatief denken over het werk tijdens vakantie het herstel en ‘opladen’ tijdens de vakantie in de weg staat.

Denken aan de presentatie van volgende week waar je tegenop ziet is dus echt een ‘no go’!
Wil je echt opladen tijdens je vakantie en daar langer dan 2 weken van genieten dan zul je moeten stoppen met piekeren en wat meer in het moment moeten gaan leven. 

3. Plan een paar after-vakantie-relax avonden

Een ander leuk feitje waar de onderzoekers achter kwamen is dat wanneer je in de weken na je vakantie de avonden "relaxed" houd, je langer van je vakantiegevoel geniet. 
Door die (extra) bergen werk die na de vakantie op je liggen te wachten gebruik je je in de vakantie verkregen relax-reserves meteen op. Dat effect ga je tegen door ze beetje bij beetje weer aan te vullen in de weekenden en avonduren.

Hou de avonden dus vrij voor ontspannen momenten. Geen dingen die moeten als strijken of in de avonduren doorwerken. Ga relaxte dingen doen als buiten in de tuin zitten met een lekker wijntje of een goed boek, ga op bezoek bij vrienden of lekker luieren in bad. Alles waar je relaxt van wordt plan je deze weken na de vakantie in. 

Uiteraard geldt dit niet alleen voor vlak na je vakantie!