Moment...

Laatste blogs


Magnesium: meer energie en meer ontspanning! Heb jij een tekort?

Veel mensen hebben ongemerkt een tekort aan magnesium. Een belangrijk mineraal dat niet in ons voedingspatroon mag ontbreken. Een tekort kan voor veel klachten zorgen. Hoe krijg je een tekort aan magnesium? Hoe herken je de symptomen? En voor welke klachten zou je magnesiumsupplementen kunnen inzetten?


Wat is Magnesium?

Magnesium is een mineraal dat tot de groep van aardalkalimetalen behoort en dankt haar naam aan de Griekse stad Magnesia, waar het voor het eerst in grote hoeveelheden werd gevonden. De magnesium die zich in de aardbodem bevindt wordt door bomen en planten opgenomen en komt op die manier in de voedselketen terecht. Magnesium is vooral te vinden in rauwe cacao, peulvruchten, zonnebloempitten, kelp, cashewnoten, kikkererwten, spinazie, bananen, avocado, heilbot, groene bladgroenten en zeewier en dienen dus regelmatig gegeten te worden om in je magnesiumbehoefte te voorzien.

Waarom is Magnesium zo belangrijk voor ons lichaam?

Elk orgaan in ons lichaam heeft magnesium nodig, maar vooral voor het hart, de spieren en de nieren is het onmisbaar. De belangrijkste functie van dit mineraal is dat het de enzymen in het lichaam activeert, waaronder enzymen betrokken bij DNA synthese. Daarnaast ondersteunt magnesium de energietransport- en productie, de eiwitsynthese, het overbrengen van zenuwimpulsen, de ontspanning van spieren, hart en bloedvaten en de opbouw van botten en tanden. Daarnaast reguleert magnesium het calcium, koper, zink, kalium en vitamine D-gehalte van het lichaam, wat onder meer zorgt voor een gezond evenwicht in het lichaam tussen spanning en ontspanning.

Hoe herken je een tekort?

Een magnesiumtekort is te herkennen aan kleine symptomen die we misschien allemaal wel eens hebben gehad. We hebben er niet teveel achter gezocht en dus lopen veel mensen ongemerkt rond met een magnesiumtekort.
Uit onderzoek blijkt dat zo’n 16-35% van de mensen een tekort heeft. Enkele voorbeelden van klachten die ontstaan door een magnesiumdeficiëntie zijn een trillend ooglid, spierkrampen, een verhoogde schrikreactie, futloos en vermoeid, PreMenstrueel Syndroom (PMS), hoofdpijn, nervositeit en angsten. Maar het kan ook leiden tot ernstigere problemen.

Hoe ontstaat een tekort?

Er wordt aangenomen dat een van de redenen dat men tegenwoordig een tekort heeft, komt door bodemuitputting, kunstmatige bemesting en langdurige opslag en transport. Hierdoor bevat onze voeding nog maar weinig magnesium Waar je in 1985 met 100 gram brocolli maar liefst 26mg magnesium binnen kreeg, was dat 17 jaar later al met meer dan de helft afgenomen naar nog maar 12mg per 100 gram. Daar staat ook tegenover dat we veel producten nuttigen die onze magnesiumvoorraad uitputten, zoals suikerhoudende producten, frisdrank en medicijnen. Een belangrijk punt dus om bij stil te staan.

Als laatste is ons stressvolle bestaan ook een grote boosdoener van de uitputting van onze magnesiumvoorraad. Als je bloot staat aan stress ben je een grootverbruiker van het mineraal! Dus wanneer je te maken hebt met (veel) stress, dat kan van een drukke baan, een druk gezinsleven of heftige gebeurtenissen zijn, is het raadzaam de voorraad op peil te houden en is extra magnesium misschien noodzakelijk.

Heb je het vermoeden dat je een magnesiumtekort hebt dan doe je er goed aan meer magnesiumhoudende voeding te nuttigen, zoals hierboven beschreven. Daarnaast is de toevoeging van magnesium door middel van supplementen een waardevolle aanvulling. 
Magnesium Complex Forte
€ 20,55
Meer info
Bestel:
Magnesium Citraat 400 mg
€ 10,25
Meer info
Bestel:
magnesium olie original Natusor
250 ml (956229)
€ 14,63
Meer info
Bestel:
Magnesium citraat forte
€ 17,77
Meer info
Bestel:
Magnesium Vloeibaar
250 ml (680013)
€ 20,55
Meer info
Bestel: