Moment...

Laatste blogs


Vetzuren: VET gezond!

Je hebt verschillende soorten vetten. Sommige van deze vetten zijn gezond, terwijl andere juist niet goed voor je zijn.
Je hebt verzadigd vet en onverzadigd vet. Van verzadigd vet weten we dat het (veel) binnenkrijgen hiervan niet goed voor je gezondheid is. Onverzadigde vetzuren hebben juist een positief effect op je gezondheid. Maar wat is nu het verschil? In welke voedingsmiddelen zitten deze verzadigde en onverzadigde vetzuren? Wat zijn de effecten op onze gezondheid?


Vetzuren en vetten

Vetten zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon. We hebben ze nodig als geconcentreerde energiebron. De vitamines A, D, E en K zijn vetoplosbare vitamines. Deze krijgen we namelijk alleen maar binnen door het eten van vet.
Vet bevat niet alleen essentiële vetzuren als linolzuur en alfa linoleenzuur, maar heeft ook tal van andere functies in het lichaam.
Helaas  kiezen we vooral voor voeding met een verkeerde vetsamenstelling: de verzadigde vetzuren i.p.v. de onverzadigde vetzuren.

Voeding en vetzuren

Onze voeding kent drie soorten vetzuren:
Verzadigde vetzuren: deze komen voor in vlees, melk en melkproducten, kokos, cacao, koek, sauzen en snacks.
Enkelvoudig onverzadigde vetzuren: komen voor in olijven, olijfolie, pinda's en de meeste noten.
Meervoudig onverzadigde vetzuren: komen voor in zaden, zonnebloemolie, lijnzaadolie, sesamolie, saffloerolie, tarwekiemolie, walnoten en vette vis (o.a. sardines, tonijn, haring, ansjovis, makreel, zalm).

Verzadigde vetzuren

Verzadigde vetzuren zijn ongezonde vetten en zijn weinig functioneel voor het lichaam. Het lichaam breekt deze vetten niet of slecht af. Dit kan cholesterol verhogend werken. Dit is op de lange termijn weer gevaarlijk voor het lichaam en kan hart- en vaatziekten in de hand werken.

Enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren

Onverzadigde vetzuren zijn functionele vetzuren. Ze worden onderverdeeld in omega 3-, omega 6- en omega 9-vetzuren. Ze worden Essentiële Vetzuren genoemd, omdat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken en het dus nodig is om ze via de voeding binnen te krijgen.

Omegavetzuren

Onze leefstijl en eetstijl is in de jaren erg veranderd. Daardoor is de balans van vetzuren erg verstoord geraakt. We eten in verhouding veel omega-6 vetzuren, terwijl de omega-3 vetzuren achter blijven. Maar juist de juiste balans tussen deze twee is erg belangrijk.  Deze vetzuren gebruiken voor hun omzetting dezelfde enzymen, wat betekent dat een overmaat aan omega-6 de omzetting van omega-3 remt.  En dat blijft niet zonder gevolgen.

We bakken bijvoorbeeld wel in goede vetten als zonnebloemolie maar deze zijn erg gevoelig voor oxidatie. Ze worden tijdens het bakken omgezet in toxische verbindingen. De werking van deze goede vetten gaat dus verloren. Dit in combinatie met een minimale inname van omega-3 zorgt voor een grote disbalans.
De optimale verhouding omega 6 : omega 3 is 4:1. In het westerse voedingspatroon is deze verhouding vaak tussen 10:1 - 20:1. Een erg groot verschil dus.

Functies van omegavetzuren

'Omega' is de laatste letter van het Griekse alfabet. Bij deze vetzuren duidt het op de laatste/het einde van een keten, waar ze gesitueerd zijn. Uit onderzoek komt naar voren dat deze essentiële vetzuren een positieve invloed op de gezondheid lijken te hebben: een goede werking op aspecten van zowel de lichamelijke als de geestelijke conditie.

Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Tot deze groep behoren:
Plantaardige oliën (zoals bv. lijnzaadolie). Deze bevat alfa linoleenzuur (ALA*)
Visoliën: deze bevatten EPA** (eicosapentaeenzuur ) en DHA*** (docosahexaeenzuur )
EPA/DHA zijn essentiële, zogenaamde ' lange keten vetzuren' die in vette vis voorkomen.

*ALA helpt het cholesterolniveau gezond te houden, wat bijdraagt aan een goede doorstroming van het bloed.
**EPA en DHA hebben een gunstige invloed op hart en heeft een gunstige invloed op het behoud van een normale bloeddruk.
***DHA is een belangrijke bouwsteen voor de hersenen, helpt het gezichtsvermogen normaal te houden en draagt bij aan behoud van een normaal vetgehalte in het bloed.

Omega 6-vetzuren

Omega 6-vetzuren zijn ook meervoudig onverzadigde vetzuren. Ze zijn minder sterk onverzadigd dan de omega 3-vetzuren. De bekendste omega 6-vetzuren zijn:

Linolzuur*
Linolzuur zit in plantaardige olie, margarine, zaden en noten.

GLA* (Gamma linoleenzuur)
GLA komt van nature voor in teunisbloemolie, borage- of zwartebessenzaadolie.

* Essentiële vetzuren ondersteunen een normale groei en ontwikkeling van kinderen.

Archidonzuur
Archidonzuur zit voornamelijk in vlees. Het is een minder gunstig vetzuur.

Omega 9-vetzuren

Omega 9-vetzuren zijn enkelvoudig onverzadigd. Het meest bekend is oliezuur* in olijfolie.
* Oliezuur is goed voor de cholesterolspiegel.

Omegavetzuren-supplementen

In principe zou een goed en uitgebalanceerd voedingspatroon een goede leverancier voor omegavetzuren zijn. Toch kan het raadzaam zijn om supplementen te nemen.


Flax Seed Oil / lijnzaadolie
90 capsules (671050)
€ 12,95
Meer info
Bestel:
Fish Oil 1000 mg
€ 11,95
Meer info
Bestel:
Visolie Omega 3 - 500 mg
€ 9,95
Meer info
Bestel:
Teunisbloemolie
250 capsules (650011)
€ 27,95
Meer info
Bestel:
Super visolie
60 capsules (930)
€ 16,95
Meer info
Bestel:
Vegan Omega 3
60 capsules (680016)
€ 17,50
Meer info
Bestel: