Moment...

Laatste blogs


Weerstand versterken, verhogen en ondersteunen

Nu we langzaam richting de herfst gaan is het misschien raadzaam de gezondheid eens even onder de loep te nemen.
Gezond eten, lekker bewegen, een frisse neus halen, goed slapen en stress vermijden, zijn allemaal belangrijk voor je weerstand. Maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wat kun je doen om je weerstand te verhogen?


Geef je immuunsysteem een boost van binnenuit

Alles valt of staat met je immuunsysteem. Dit zorgt voor jouw weerstand tegen invloeden van buitenaf als bacteriën en virussen. Je immuunsysteem heeft hiervoor vitamines nodig, zoals vitamine A, B6, C, D en E en mineralen als ijzer, selenium en zink. Als aanvulling op de voeding worden supplementen met probiotica of echinacea veel gebruikt om de weerstand te verhogen.

Vitamine C

Dagelijks heb je 80 mg vitamine C nodig om onder meer je weerstand op peil te houden. Maar soms lukt het even niet om voldoende groente en fruit te eten of is net een beetje extra een welkome aanvulling. Een supplement met vitamine C kan dan gewenst zijn.
Vitamine C ondersteunt de afweer van het lichaam en zorgt mede voor een goede weerstand.

Vitamine D

In de zomermaanden is het aanbod van vitamine D erg groot, zeker met een zomer als die van afgelopen jaar. Maar richting de herfst en winter neemt het zonlicht dat we per dag zien aanzienlijk af. Vitamine D is naast botten, tanden en spieren ook belangrijk voor het immuunsysteem. Het draagt bij aan een normale werking van het immuunsysteem.

Multivitamine

Voedingsstoffen die je weerstand ondersteunen zijn vitamine A, C, D, E, B6 en de mineralen ijzer, selenium en zink. Een multi met deze voedingstoffen is hiervoor geschikt. Je krijgt op een eenvoudige manier een heel scala aan vitamines en mineralen binnen die jouw optimaal ondersteunen.

Echinacea

Veel mensen nemen een supplement met Echinacea in tijden dat hun weerstand ondersteuning kan gebruiken. Echinacea bevat extracten van de Echinacea purpurea (rode zonnehoed). Deze plant ondersteunt het immuunsysteem en verhoogt de weerstand.

Probiotica

Je darmen zitten vol met bacteriën. Probiotica zijn goede bacteriën voor een goede balans in je darmflora.
Dit kan nuttig zijn in stressvolle periodes of bij ongezonde voeding.

Eet voldoende antioxidanten

Om onze lichaamscellen in balans en gezond te houden, is het van belang om de juiste voeding te eten. Antioxidanten in je voedsel helpen je lichaam te vechten tegen ziektes. In bijvoorbeeld watermeloen, cranberry’s, hazelnoten en specerijen als kruidnagel, knoflook en kurkuma zitten veel antioxidanten.

Zorg voor een goede nachtrust

Als je niet genoeg slaapt, kan dit ertoe leiden dat je weerstand verslechtert en dat je ziek wordt. Als je slaapt maak je namelijk het hormoon cytokine aan, dat je wapent tegen infecties en ziektes. De biologische klok regelt dus niet alleen wanneer we slapen en wakker zijn, maar beïnvloedt ook onze vatbaarheid voor bacteriën en ziektes. Rust dus voldoende uit voor een sterkere weerstand.

Houd je spijsverteringsstelsel gezond

Als je darmen goed werken, dan blijven er minder bacteriën rondzwerven in je lichaam. Om je darmen gezond te houden is het belangrijk om voldoende vezels te eten. Vezels zijn essentieel voor een gezonde spijsvertering, ze houden namelijk de darm schoon en helpen daarbij de groei van bacteriën te voorkomen.

Vul je eiwitten aan

Eiwitten spelen een belangrijke rol bij het functioneren van het immuunsysteem. Het is daarom belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Ze spelen een belangrijke rol bij celvorming, waaronder de antilichamen en enzymen van het immuunsysteem. Eiwitten zijn te vinden in peulvruchten, eieren en vis.

Beweeg

Door regelmatig te bewegen verbeteren tal van lichaamsfuncties. Dit kan nét uitmaken of je ziek wordt of niet. Je longen ventileren bijvoorbeeld beter als je regelmatig sport. Je kunt prima sporten als je licht verkouden bent. Dan verhoog je de algemene reserves en ga je beter om met kleine infecties in de toekomst. Maar houdt er wel rekening mee dat met een griepje dit juist geen goed idee is. Wil je weten of je kan sporten? Klik hier om alles te lezen over sporten met verkoudheid en griep.

Zorg voor een goede vochtbalans

Een juiste vochtbalans is belangrijk voor een goede weerstand. Als je te weinig drinkt dan worden afvalstoffen niet goed afgevoerd. Het beste is om water of thee te drinken. Vermijd zo veel mogelijk alcoholgebruik, het afbreken van alcohol kost je lichaam namelijk veel tijd en moeite en die gaat ten koste van je immuunsysteem. Des te meer glazen alcohol je drinkt, des te minder aandacht je lichaam stopt in het bestrijden van ziekteverwekkers.

Ontspan

Probeer zo veel mogelijk te relaxen wanneer dat kan. Stress kan er namelijk voor zorgen dat het vermogen van je immuunsysteem om goed op indringers te reageren verslechtert. In een stresssituatie geeft je lichaam daar namelijk prioriteit aan, in plaats van andere belangrijke processen in je lichaam. Ga voor jezelf na wat jou ontspannen kan maken en zorg er voor dat je hier tijd voor vrij maakt. Ook als je niet ziek bent!

Houd jezelf schoon

Persoonlijke hygiëne kan je ook helpen om je weerstand te verhogen. Je kunt het beste regelmatig je handen wassen met desinfecterende zeep en neem geregeld een douche of een lekker warm bad.


Vitamine C 1000 (Ortho)
€ 10,25€ 9,95
Meer info
Bestel:
Acidophilus 5-Billion
90 capsules (671010)
€ 20,55
Meer info
Bestel:
Echinacea 250 mg Tabletten
€ 20,50€ 17,50
Meer info
Bestel:
Vitamine D3 - 25mcg
€ 15,45
Meer info
Bestel:
Multi Energy
€ 51,45€ 45,00
Meer info
Bestel: