Moment...

Laatste blogs


BLOG: 8 tips voor een fitte en energieke herfst!

Met de herfst voor de deur worden de dagen donkerder en natter. De verkoudheid en griep ligt weer op de loer, we trekken ons wat meer terug  en de vrolijke zomerkriebels maken soms plaats voor wat meer somberheid. In de herfst kun je zelfs last krijgen van een herfstdip, ook wel SAD (Seasonal Affective Disorder) genoemd. Gelukkig kunnen we nu nog even van de zon genieten. Neem de tijd om je goed voor te bereiden op de herfst met deze 8 tips.


1: Beweeg je fit en gelukkig

Wil jij dit jaar een najaarsverkoudheid zien te vermijden? Probeer dan dagelijks een half uurtje te bewegen. Hoe fitter je bent, hoe beter ook je weerstand is. Intensief sporten is natuurlijk altijd goed, maar op de fiets naar je werk of een wandeling maken telt ook als bewegen. In de buitenlucht bouw je weerstand op en bovendien is een dagelijks portie daglicht goed voor je humeur.  Je lichaam maakt tijdens het bewegen endorfine en serotine aan. Deze geluksstofjes zorgen ervoor dat je je energieker voelt, waardoor de kans op een herfstdip aanzienlijk kleiner wordt.

2: Kies voor gezond en seizoensgebonden

Probeer iedere dag voldoende basisvoedingsmiddelen binnen te krijgen. Kies zo min mogelijk voor tussendoortjes die veel suiker en of onverzadigd vet (harde vet soorten) bevatten. Dit zijn voedingsmiddelen die je geen waardevolle stoffen leveren, maar wel veel calorieën. Deze werken vermoeidheid alleen maar in de hand. Kies voor groente en fruit van het seizoen. Als je de voeding van de seizoenen eet, dan krijgt je lichaam voedingsstoffen binnen die het op dat moment ook nodig heeft. Bovendien bevatten groenten en fruit van het seizoen de meeste vitamines, vezels en mineralen.

3: Zorg voor voldoende vitamines

De aanwezigheid van de zon neemt in de herfst steeds meer af en dit geldt ook voor de kracht van de zon. Dit kan gevolgen hebben voor je vitamine D opname. Zorg daarom dat je iedere dag minimaal 15 minuten buiten bent met ontbloot gezicht en handen. Vooral mensen die weinig buiten komen en met een donkere huidskleur moeten hier alert op zijn. Dit geldt ook voor zwangere vrouwen en ouderen. Het advies voor deze groepen is dan ook een vitamine D-supplement tijdens de herfst- en wintermaanden.
Vitamine D ondersteunt de afweer van het lichaam, speelt een rol bij het behoud van soepele spieren en ondersteunt de botten.

Een van de meest bekende vitamines voor je weerstand is natuurlijk vitamine C. 
Vitamine C bevordert de weerstand tijdens en na fysieke inspanning en draagt bij aan het behoud van een goede weerstand in een koude omgeving. Ook is het gunstig voor een goede geestelijke balans en draagt het bij aan extra energie bij vermoeidheid en moeheid. 

In tegenstelling tot de zomer lijkt ook vermoeidheid wat vaker in de herfst- en wintermaanden voor te komen.  Van de vitamines B1,  B2, B3, B5, B6, B8 en B12 weten we dat het je natuurlijke energie activeert en het helpt energie uit de voeding vrij te maken. De vitamines B2, B3, B5, B6, B11 en B12 dragen bij aan extra energie bij vermoeidheid en moeheid.
Vitamine B6, B11 en B12 zorgen mede voor het normaal functioneren van het immuunsysteem.
Als laatste zorgen de vitamines B1, B3, B5, B6, B8 en B12 voor geestelijke energie en een heldere geest.

Ook ijzer heeft als eigenschap dat het je natuurlijke energie activeert, het helpt energie uit de voeding vrij te maken en bij draagt aan extra energie bij vermoeidheid en moeheid. 

In principe krijg je voldoende vitamine en mineralen binnen als je gewoon gezond en gevarieerd eet. Toch is het echt normaal dat je dat niet elke dag lukt, of dat je door omstandigheden toch net iets meer nodig hebt dan gemiddeld.
Wil je wat extra's in de winter maar niet teveel op een dag innemen? Dan is een goede multi-vitamine wellicht iets voor jou. Deze bevatten vaak een combinatie van veel vitamines en mineralen in een goede verhouding.

4: Ga naar buiten en geniet

De overgang naar de herfst geeft mooie geuren en kleuren. De bladeren kleuren geel, oranje en rood. Langzaamaan wordt de grond weer bezaaid met blad en kastanjes.
De zonsopgang en ondergang geven een echt kleurspektakel in de herfst. Heb je daar al eens op gelet? Er is veel te zien (en te fotograferen bijvoorbeeld). Daarnaast is het wandelen in de natuur ontspannend en krijg je een flinke dosis frisse lucht binnen. Geniet van alles om je heen!

5: Neem op tijd rust

Waar we in de zomer lang buiten zitten en we boordevol energie zitten, hebben we in de herfst en winter toch vaak wat minder energie. Het is erg belangrijk om daarin goed naar je lichaam te luisteren en wanneer je moe bent je rust te nemen. Bouw de dag langzaam af, zorg in de avond voor ontspanning en ga op tijd naar bed.
Vermoeidheid en moeheid is het beste te bestrijden met veel rust en regelmaat.

6: Omring je met positiviteit

Wanneer je omgeving continu negatief en chagrijnig is, vreet dat energie. In de buurt van opgewekte mensen, word jij vanzelf ook positiever en energieker. Blijf uit de buurt van energiezuigers en omring je liever met vrolijke vrienden die dezelfde doelen en interesses hebben als jij. Het is verstandig hier af en toe bij stil te staan en te analyseren van welke mensen jij energie krijgt en vooral van wie niet.


7: Maak je huis gezellig en knus

Je huis is de plek waar je je terugtrekt in de herfst- en wintermaanden. Deze plek moet voor jou dus als thuis voelen en voor ontspanning en rust kunnen zorgen. Met een lekkere plaid, kussens en kaarsen maak jij je huis in een handomdraai herfstproof.

8: Leg iets vast om naar uit te kijken

Met je brein kun je focussen op leuke dingen, daar krijg je een fijn gevoel van. Boek alvast een vakantie en geniet van de voorpret. Of plan een dagje uit naar je favoriete stad, musical of film.
Vitamine C 1000 (Ortho)
€ 9,95€ 8,95
Meer info
Bestel:
Vitamine B Complex
100 tabletten (651012)
€ 9,95€ 8,95
Meer info
Bestel:
Vitamine D3 - 25mcg
€ 15,00€ 12,50
Meer info
Bestel:
Multi Energy
€ 16,95€ 15,95
Meer info
Bestel:
Floradix ijzerelixer
€ 13,99€ 13,29
Meer info
Bestel:
MetaRelax
€ 15,99€ 15,19
Meer info
Bestel: