Klanten beoordeling: {{::vm.siteScore | number : 1 }}

Het verschil tussen krillolie en visolie

Een veel terugkomende vraag aan ons is: 'Wat is het verschil tussen visolie en krillolie?' Beide bevatten het de vetzuren EPA en DHA, die hebben een belangrijke functies in je lichaam. Is er een onderscheid tussen beide bronnen? Is het beter om krillolie te nemen in plaats van visolie of maakt dat geen verschil? Lees in dit blog meer over wat het verschil is.

 

Wat is krillolie?

Krillolie wordt gewonnen uit krill. Krill is een half-doorzichtig, garnaalachtig diertje uit de wateren van Antarctica die behoren tot het dierlijk plankton. Het is een belangrijke voedselbron voor walvissen, pinguïns en veel vissoorten. Het garnaalachtig diertje staat dus onderaan de voedselketen en is een erg belangrijk organisme voor het ecosysteem van Antarctica.

De krill voedt zich met plankton en algen, die zijn rijk aan omega 3 vetzuren. Deze algen bevatten het omega 3 vetzuur ALA, wat de krill weer omzet in de essentiële omega 3 vetzuren EPA en DHA.

 

Wat is visolie?

Visolie wordt gewonnen uit vette vis zoals zalm, haring of sardientjes. Deze vette vis voedt zich net als krill met algen die rijk zijn aan het omega 3 vetzuur ALA , wat de vis omzet in de essentiële omega 3 vetzuren EPA en DHA.

 

Overeenkomsten en verschillen

Zoals eerder uitgelegd bevatten beide killolie en visolie de belangrijke omega 3 vetzuren EPA en DHA.
Mensen kunnen net als krill en vis het omega 3 vetzuur ALA halen uit plantaardige voeding, zoals lijnzaadolie, brood, linzen of sojabonen. We zijn echter in beperkte mate in staat om ALA om te zetten naar EPA en DHA. Daarom is het belangrijk om één keer per week vette vis, zoals zalm, te eten. Ook is het mogelijk om de dagelijkse voeding aan te vullen met een visoliesupplement.

Het verschil tussen krillolie en visolie zit hem in de vorm van EPA en DHA. In visolie komen de vetzuren voor in de vorm van triglyceriden en in krillolie in de vorm van fosfolipiden. Dit is een wezenlijk verschil. Er is echter geen verschil gevonden in de opname en bruikbaarheid voor het menselijk lichaam zoals sommigen beweren. Heb je moeite met het eten van (vette) vis 1x per week? Dan is krillolie wel een goed alternatief om je essentiële vetzuren binnen te krijgen.

 

Het belang van Omega 3 vetzuren EPA en DHA

Omega 3 vetzuren zijn essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren. De belangrijkste zijn EPA, DHA en ALA. Wat dat precies is kun nalezen in onze blog 
Dit type vet staat bekend om de gunstige gezondheidseffecten. Het lichaam is niet, of slechts in beperkte mate in staat deze vetzuren zelf aan te maken. We hebben ze echter hard nodig om goed te kunnen functioneren. Daarom is het belangrijk dat we voldoende omega 3 vetzuren uit de voeding binnenkrijgen en anders uit suppletie.

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het effect van de omega 3 vetzuren EPA en DHA. Daarbij is de dosering van belang. EPA en DHA zijn samen goed voor het hart. Dit gunstige effect wordt verkregen als de inname van EPA en DHA gezamenlijk 250 mg per dag is. Bij een inname van minimaal 250 mg DHA per dag is het ook goed voor het gezichtsvermogen en de hersenen.