Klanten beoordeling: {{::vm.siteScore | number : 1 }}

Slapen in de warmte: zo houd jij je hoofd koel

De warme dagen zijn lekker, maar ook in de slaapkamer loopt de temperatuur aardig op. Dit is niet bevorderlijk voor de nachtrust. In de middag lig je aan het strand of aan het zwembad, eet je ijsjes en doe je vooral rustig aan. Maar wanneer je ’s avonds in je bed ligt en in slaap probeert te komen begint de ellende. Zweten, klamme dekens en woelen. Dit gaat ten koste van je nachtrust. Hierbij delen wij een 10 verkoelende tips om de warme nachten door te komen.


1. Houdt overdag ramen en deuren gesloten

Houdt overdag dan ook gordijnen, lamellen, luxaflex, rolluiken en ramen gesloten. Zodra het avond wordt wil je het liefst zo snel mogelijk alle ramen open zetten. In de avond kan de lucht buiten nog erg warm zijn en die trekt snel je huis in. Wacht met het open zetten van de ramen en deuren tot de buitentemperatuur gezakt is onder de binnentemperatuur. Wanneer je meerdere ramen en deuren in huis openzet kan alles lekker doorwaaien, zo blijft alles fris en hygiënisch. 

 

2. Verkoel de slaapkamer

De beste oplossing is een airco. Je stelt zelf de temperatuur in en zo blijft je slaapkamer altijd koel. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Geen budget voor een airco, maar heb je wel een ventilator? Wanneer het buiten is afgekoeld zet dan je ventilator zo dicht mogelijk bij een open raam. Hij zuigt namelijk de lucht achter zich op en blaast het er dan aan de voorkant weer uit, dat zorgt voor koele lucht. Extra tip: plaats bevroren flessen water voor de ventilator. De ventilator zal de lucht langs de koude flessen blazen en je kamer verkoelen.

 

3. Slaap dicht bij de grond

Het is een natuurkundig gegeven dat warme lucht opstijgt. Slaap jij boven, of zelfs op zolder, dan kan het helpen om een slaapplek op een verdieping lager te zoeken. Leg bijvoorbeeld je matras op de grond in plaats van op de bodem of slaap een nachtje in de woonkamer. Een verdieping lager kan het al snel een paar graden koeler zijn of ga voor een aantal nachtjes in de tuin kamperen.

 

4. Kies het juiste dekbed

Het winterdekbed kan weer de kast in. Ga voor een dekbed van warmte- en vochtregulerende materialen. Synthetische dekbedden laten geen lucht door en houden alle warmte vast. Voor een zomerse uitstraling in de slaapkamer kun je kiezen voor een fris dekbed in een zomerse print. Licht beddengoed zal ook helpen verkoelen. Ook zijn er speciale kussen, boekweitkussens, die minder warmte vasthouden. Heb je veel last van de hitte? Dan kun je overwegen zo’n kussen te proberen voor extra koelte en een aangenaam slaapgevoel.

 

5. Gebruik een kruik

Natuurlijk geen kruik met warm water maar juist met koel water gevuld. Zelf kan je er nog ijsklontjes in doen, voor extra verkoeling. Heb je geen kruik? Het kan ook met een flesje gevuld met water en ijs.

 

6. Trek alle stekkers eruit

Schakel alle elektronica uit en trek zoveel mogelijk elektrische apparaten uit het stopcontact. We hebben bijna allemaal wel een tv op onze slaapkamer staan. Helaas produceren deze apparaten vaak ook warmte als ze uit staan of in slaapstand. Het beste advies is dan ook om de stekker van alle onnodige, elektrische apparaten op je kamer uit het stopcontact te halen.

 

7. Eenzame nacht

Het klinkt heerlijk, zo'n zwoele nacht samen. In de praktijk is het minder aantrekkelijk! Samen slapen betekent twee lichamen die warmte produceren naast elkaar. Jij zult de warmte van je partner dan ook zeker voelen als je naast elkaar slaapt. Heb je het al erg warm en kom je moeilijk in slaap? Overweeg dan om een paar zwoele nachten alleen door te brengen. Dan is het zeker mogelijk om in de koelste positie te slapen. Een zeester, spreid je armen en benen.

 

8. Slaap niet overdag

Wanneer de slaap 's nachts niet wil lukken is het misschien verleidelijk om op de bank, op het strand of om bij het zwembad een middagdutje te doen. Je verstoort hiermee de slaapcyclus, wat als resultaat heeft dat je 's avonds moeilijker in slaap kunt komen of 's nachts onnodig wakker wordt. Een dutje van een half uur is vaak al genoeg voor een verstoorde nachtrust.

 

9. Maak een avondwandeling

In de zomer is het vaak pas in de avond echt aangenaam. Het kan daarom lekker zijn om voordat je naar bed gaat een lekkere wandeling te maken. Je lichaam komt tot rust en koelt langzaam af.

 

10. Drink geen alcohol

Het klinkt zo lekker, een verfrissend biertje of koud wijntje in de avond terwijl je buiten geniet van de afgekoelde lucht. Het verfrist je op dat moment zeker maar wanneer je alcohol drinkt verwijden je bloedvaten. Het gevolg is dat er een grotere hoeveelheid bloed dicht bij de huid komt en meer lichaamswarmte aan de oppervlakte. Als het dan buiten warm is dan kan je sneller oververhit raken. Daarnaast ga je ook veel meer zweten, wat uitdroging in de hand werkt.