Laatste blogs:

{{::page.title}}

Goede voornemens: afvallen met succes

De maand januari is traditiegetrouw de maand waarin we starten met onze goede voornemens en ook het verliezen van gewicht is een populair voornemen. Het is geen gemakkelijke opgave en daarom helpen wij je graag met onze tips om blijvend resultaat te zien en de uitdaging die je in januari gesteld hebt vol te houden.


Een duidelijk doel stellen

Het begint allemaal met een duidelijk doel! Ik wil graag afvallen is niet concreet genoeg en daarom is het slim om vooraf te bepalen hoeveel je wil afvallen, welke stappen je gaat ondernemen en wanneer het doel bereikt moet zijn. Ben wel realistisch in het stellen van je doelen want niets is zo demotiverend als telkens geconfronteerd worden met een niet behaald doel. Kleine successen motiveren des te meer!

Voedingspatroon en levensstijl

Een dieet volhouden is ingewikkeld. In het begin ben je gemotiveerd en is het knagende hongergevoel gemakkelijker te negeren dan wanneer je al enkele weken onderweg bent. Wanneer je streng op dieet bent val je af, maar laat je de teugels iets vieren dan heeft je lijf geen moeite om dat beetje extra direct op te slaan. Ook loop je het risico om tekorten van bijvoorbeeld vitamines en mineralen op te lopen. Je zult je hierdoor niet fit voelen en dat draagt niet bij aan het behalen van je doel.

Een manier om af te vallen is je voedingspatroon en levensstijl te veranderen. Neem onder de loep wat je eet, wanneer je dit eet en wat het toevoegt. In veel gevallen zijn een koek als tussendoortje namelijk gemakkelijk te vervangen voor een bakje magere kwark met fruit. En die boterham met hagelslag tussen de middag voor een frisse, zelfgemaakte salade. Bewustwording is de eerste stap. Pas als je weet wat je eet kun je andere keuzes maken. Probeer eens bij te houden wat je op een dag eet. Dit gaat niet over het tellen van calorieën maar over het bewust worden van wat je op een dag zoal in je mond stopt.

Wanneer je een duidelijk overzicht hebt kun je gaan kijken welke veranderingen er in je dagelijkse eetpatroon mogelijk zijn. Ga bijvoorbeeld eens kijken hoe je je ontbijt een lunch met kleine aanpassingen wat gezonder kunt maken en vervang de minder gezonde tussendoortjes voor een gezondere variant. Het zijn de kleine dingen die het doen.

Eten met aandacht

Je vertering begint in je mond. Je speekselproductie komt op gang, je kauwt je eten en zodra het je het doorslikt vervolgt het zijn weg. Wanneer je een tijdje aan het eten bent komt ook het signaal dat het genoeg geweest is en je vol zit. De kunst is om niet te snel en mét aandacht te eten, anders mis je dit signaal. Neem dus de tijd voor je ontbijt, lunch of diner, neem kleine hapjes en kauw rustig. Zo krijg je vanzelf het signaal dat je voldoende op hebt, wat helpt om bewuster en minder te eten.
Tip: Op een klein bord lijkt dezelfde portie groter dan op een groot bord. Je hersenen denken dat je meer hebt gegeten!

Bewegen

Bewegen is een belangrijk onderdeel van afvallen omdat bewegen er voor zorgt dat wat er gegeten wordt (voor een groot gedeelte) ook weer verbrand wordt. Je kunt je voorstellen dat wanneer je meer eet dan dat je verbrand, je lichaam dit opslaat en dat wil je niet. Ook hier zijn kleine aanpassingen voldoende om extra te bewegen. Pak de fiets in plaats van de auto, neem de trap in plaats van de lift en loop een extra ronde met de hond. Wil je het wat groter aanpakken en beginnen met sporten? Bouw dit dan rustig op.

Honger en verleidingen voorkomen

Wanneer je vaker honger hebt tussen de maaltijden door, kan het hepen om meer eiwitten te eten. Deze blijven langer in je maag en zorgen daardoor langer voor een verzadigd gevoel. Denk hierbij aan eieren, zuivel of peulvruchten. Maar ook vis en vlees bevatten veel eiwitten. Wanneer je hierbij veel vezelrijke voedingsmiddelen als groente, fruit en volkoren producten eet zit je helemaal goed omdat ook zij zorgen voor een langer verzadigd gevoel.

Heb je moeite om verleiding te weerstaan? Zet verleidingen als snoep en koek niet in je zicht en ga niet met honger naar de supermarkt.

Genoeg drinken

Iedereen weet het maar het blijft vaak lastig: veel drinken. Het drinken van water en thee zorgen voor een voller gevoel en helpen je met het afvoeren van afvalstoffen.

Geen (of weinig) alcohol

Alcohol is niet gezond en bevat calorieën. Ook kan het remmingen wegnemen waardoor je net die bitterbal wel neemt. Het slimste is om niet te drinken wanneer je graag wil afvallen. Doe bijvoorbeeld mee met Dry January en laat in januari de alcohol staan. Een goed begin is het halve werk.