Klanten beoordeling: {{::vm.siteScore | number : 1 }}

Sporten wanneer je ziek bent

"Lekker gaan sporten: even alle poriën open zetten en lekker zweten, dan ben je het snel weer kwijt" Er wordt vaak gezegd dat wanneerje niet lekker in je vel zit door een verkoudheid of griep, je met beweging je lichaam een handje helpt. In sommige gevallen is dit zo, maar er zijn uitzonderingen waar je als sporter zeker rekening mee dient te houden. Een verkoudheid niet hetzelfde als een griep en dat heeft gevolgen voor je sportactiviteiten. Wanneer kan je beter niet gaan sporten? Wij leggen het uit.

 

Verkoudheid en griep: het verschil

Een verkoudheid herken je aan symptomen als een loopneus, een verstopte neus, niezen, hoesten en een opgezette keel. Vaak voel je je wat extra vermoeid. Een enkeling heeft last van benauwdheid. Het wordt veroorzaakt door het rhino-virus en is meestal onschuldig. Bij een verkoudheid zul je merken dat je gedurende een paar dagen niet echt lekker in je vel zit. Dit ontstaat geleidelijk.
De griep wordt daarintegen veroorzaakt door het influenza-virus. Het is dan ook duidelijk anders dan een verkoudheid, met andere symptomen. Griep ontwikkelt zich vaak razendsnel, binnen een paar uur.
Ook is er vaak sprake van (hoge) koorts, extreem koude rillingen, hoesten, hoofdpijn en spierpijn in verschillende ledematen. Het griepvirus verspreidt zich gemakkelijk via menselijk contact en is erg besmettelijk. Het steekt vooral de kop op in de wintermaanden en vaak is er dan ook sprake van een heuse epidemie.

Sporten als je ziek bent

Wanneer je je niet lekker of ziek voelt moet je je beseffen dat je lichaam van binnen een strijd aan het voeren is met indringers van je immuunsysteem. Dit kost energie. Je lichaam raakt verzwakt en heeft energie nodig om te herstellen. Rust nemen is daarom in sommige gevallen verstandiger dan sporten. Daarnaast is het ook afhankelijk van de ernst van je symptomen. Wij hebben een handige tool die je kan gebruiken bij het maken van je beslissing om wel of niet te gaan sporten. Het belangrijkste is altijd om naar je gevoel te luisteren!

De Nek-Check

De Nek-Check is een handige check om te kijken of het slim is om (intensief) te gaan sporten wanneer je je niet zo lekker voelt. De algemene regel die aangehouden mag worden is dat met symptomen die zich boven de nek manifesteren, denk hierbij aan een verstopte neus of loopneus, hoofdpijn, niezen of (lichte) keelpijn, het veilig is om (aangepaste) sportactiviteiten te ondernemen. Luister hierbij goed naar je lichaam en stop als je lichaam aangeeft niet verder te kunnen.

Symptomen beneden de nek zoals koorts, een algeheel gevoel van ziek zijn, spierpijn en hoesten zijn altijd een reden om NIET te gaan sporten. Neem dit ook serieus.
 
Wil je toch aan lichaamsbeweging doen? Ga dan een lekker stukje wandelen in de buitenlucht.

nek check sporten bij griep en verkoudheid